vrijdag 2 mei 2008

...Hertalingen...

Zo, tijd om te beginnen aan een serie 'her-talingen'.
In totaal heb ik er nu 8 verwerkt in een apart mapje zitten in de songtekstensectie van mijn PC.
2 daarvan kent U al.

Mijn allereerste poging werd op dit weblog gepubliceerd op zondag 23 december 2007.

Onder de titel "Als Ik Bij Je Ben" plaatste ik een bewerking van het nummer Your Blue Room van de Passengers.
De Passengers zijn een samenwerkings verband tussen U2 en Brian Eno.

Ik vond laatst op YouTube een clip die het originele nummer laat horen, maar ook een beeld vertoont die prachtig past bij mijn tekst.

Die clip is hier te zien.

Mijn 2e hertaling was hier vrij recent nog te lezen en dat was meer een volle VERtaling.
Het hield erg het verhaal van het nummer aan.

Op Maandag 24 Maart verscheen op dit blog Kind Van Babylon.
De vertaling van Whitesnake's Child Of Babylon.

En nu is het tijd voor 6 nieuwe.

Ik plaatst steeds eerst de tekst, en maak dan bij de volgende post bekend van welk nummer het een hertaling was.
Op die manier krijgt de tekst zelf ook zijn aandacht.

Het lijkt me dat je anders gelijk flink aan het vergelijken gaat, en misschien willen mensen ook graag een beetje stoeien met het nummer om erzelf achter te komen.

Dus begin ik met te onthullen welk nummer mij zo geïnspireerd heeft om Naakt Zoals Ik Ben te schrijven.
Dat nummer vind U hier.

Nogmaals, de tekst past niet omdat het hier meer gaat om grote bron van inspiratie dan om een echte hertaling.

De tekst die hieronder staat, "Hou Vol, Geloof" is een typisch geval waar een bepaalde kadans in het nummer een andere tekst kreeg, maar op sommige punten werd de tekst toch weer een 'guide-line' voor de hertaling.

Wie het raad is ECHT goed, in de volgende post word dat origineel bekend gemaakt.

Hou Vol, Geloof

Ze zit alleen, haar ogen dof
Een engel in het stof
Al wat er is
Ging ergens mis
God geef het nog een kans

[Chorus:]
Hey, meisje, minnaar, zuster
Hey, kom op, probeer’t geloof het
Hey, tobber, denker, dromer
Zie je niet dat ik slechts leef voor jou
'k Blijf je beste vriend
Als de storm je van hoop beroofd
Hou vol, geloof

Ze droomde wel, zonder trots
Daar had je toch niets aan
Als een foto, maar zonder glans
Het hoeft zo niet te gaan

Door elke traan
Zal pijn vergaan, steeds weer
De band blijft sterk
En wat je mist, was gisteren
Dus lach zoals ik je ken
[Chorus]
Hey, meisje, minnaar, zuster
Hey, kom op, probeer’t geloof het
Hey, tobber, denker, dromer
Zie je niet dat ik slechts leef voor jou
Als een echte vriend
Als de storm je van hoop beroofd
Hou vol, geloof

Zie je niet dat ik slechts leef voor jou
Jij mijn beste vriend
Als de storm je van hoop beroofd
Hou vol, geloof
Hou vol, geloof

Happy hunting ;0)
Greetz,
Harrie

11 opmerkingen:

Harrie zei

Een hint nog.....deze band staat op Arrow Classic Rock met een nieuwe zanger !!

En de rest doen jullie maar lekker zelf ;o)

Gr,
Harrie

Anoniem zei

Wow je zadelt je weblogbezoekers op met een ware queeste. Mijn brein gaat soms redelijk diep, maar dit is een aanslag op mijn mentale conditie :-)
Ik wacht gewoon op wat gaat komen ... blijkbaar ben ik dus gewoon een luie donder :-))

WJ Slaats zei

Journey: don't stop believing!!!

WJ Slaats zei

Sorry: stone in love natuurlijk!!!!!!!

WJ Slaats zei

She sits alone, an empty stare
A mother's face she wears
Where did she go wrong,
the fight is gone
Lord help this broken home


Hey, mother, father, sister
Hey, come back, tryin', believein'
Hey, mother, father, dreamer


Don't you know that I'm alive for you
I'm your sevenths son
And when lightin' strikes the family
Have faith, believe.


With dreams he tried, lost his pride
He drinks his life away
One photograph, in broken glass
It should not end this way.


Through bitter tears
And wounded years, those ties
of blood were strong
So much to say, those yesterdays
So now don't you turn away.


(chorus)

WJ Slaats zei

Yessss i got em!!!!

Harrie zei

En de prijs van deze week gaat naar WILLIEIEIEIEIEIE SLAATSSSSSSSS ;o)

Mother Father van Journey.
Blijft de vraag of ik het nu nog moet verklappen bij de volgende tekst natuurlijk ;o)

Die handdruk of kus naat keuze krijg je bij de volgende face to face ontmoeting broeder !!

Greetz,
Harrie

WJ Slaats zei

laat maar komen die teksten!!

Anoniem zei

Ik haak af .... dit is iets voor veertigers :-(

Harrie zei

Troost je Opa Rene (is dit een hint ?? dochterlief iets met een leuke Parijzenaar gestart ;)).
Er komt ABSOLUUT nog wat langs uit jou tijd ;)

Greetz,
Harrie

Anoniem zei

Mijn tijd? Je bedoelt de OERTIJD :-)