dinsdag 13 mei 2008

Morgen dauw


Zo, de laatste hertaling was ook geraden (oplossing HIER), dus nu eens even tijd voor iets heel anders.

Ik wil het even hebben over een nummer wat me al min of meer een groot deel van mijn leven achtervolgt.
(Walk Me Out In The) Morning Dew.

Ik vind het een mooi nummer, en ik hoop het in een of andere vorm nog eens ergens te kunnen spelen.
Simpel en het "provokes the mind" zoals de Engelsen zo mooi zeggen.

Als natuurverschijnsel is dauw uiteraard al mooi, maar waarom de zanger(es) wil dat er met hem of haar zo vroeg gewandeld word, blijft min of meer een raadsel.

En er word van alles gehoord tijdens de wandeling, maar of het daarom gaat....??....misschien is het alleen maar afleiding van waar het eigenlijk omgaat.

De eerste versie die ik ooit hoorde van het nummer was die van Soulzanger Long John Baldry.
Nog steeds een van mijn favorieten.
Wat gepolijst misschien, maar wel mooi.

Lang dacht ik dat dat een origineel was, totdat ik fan werd van de band Nazareth, en ontdekte dat zij het op hun debuutalbum hadden staan.
Het bleek van ene Tim Rose te zijn en wat nog meer bleek.....het nummer kon rocken.

Naz' nam het nummer opnieuw op, als extra track voor hun live album 'Snaz, maar die versie was alweer een stuk meer 80's, dus gelikter.

Wat rocken betreft....ik ontdekte het nummer op Jeff Beck's album Truth met Rod Stewart op zang.
Later deed hij het nummer ook weer toen hij met Beth Hart tourde.

En wat dacht je van Episode Six, de band waar Ian Gillan en Roger Glover inzaten voordat ze tot Deep Purple toe traden....

Blackfoot deed het.
Tim Hardin deed het.
Lulu deed het.
Bands met onuitspreekbare namen als Einsturzende Neubauten deden het.

En de Grateful Dead deden het, heeeeelllll psychedelisch.


Dat laatste had een teken aan de wand moeten zijn maar pas toen Robert Plant (Led Zeppelin) het opnam voor zijn Honeydrippers album, een tribute aan oude rock en folk liedjes, begon ik te vermoeden dat de versie van Tim Rose wel eens niet de ultieme oer versie kon zijn.


En wat blijkt..... Meneer Rose schijnt het nummer in de jaren zestig handig gejat te hebben van iemand anders.

Door er wat aan te veranderen en er juridisch mee te goochelen vangt meneer Rose al jaren royalties, maar de echte schrijfster van het nummer is folkzangeres Bonnie Dobson.


En na jaren speurwerk heb ik een versie van haar gevonden.

Klaarblijkelijk had het als ondertoon de wereld na een atoomaanval....
Ik vind het allemaal best ik fantaseer liever zelf wat weg bij de tekst.

Zelfs al is haar wat zweverige folk versie niet mijn favoriet, ik ben mevrouw Dobson wel dankbaar voor het prachtige nummer wat ze schreef.

En mijn dankbaarheid zal zo'n beetje alles zijn wat ze er dezer dagen nog aan verdient.

En U dierbare lezer(es).....U bent na het klikken op al deze linkjes het nummer spuugzat.....of net als ik een devoot bewonderaar geworden.

Greetz,
Harrie

6 opmerkingen:

WJ Slaats zei

Ik heb thuis een hele oude versie van dit nummer door Fred Neill en Vince Martin (ongeveer uit 1965). Hier een link waar een sample kunt horen:

http://www.amazon.ca/Tear-Down-Walls-Martin-Vince/dp/B000060P9I/ref=sr_1_5?ie=UTF8&s=music&qid=1210843191&sr=1-5

Ps je Elvis CD is geweldig. Nogmaals THX!

Harrie zei

Mooie versie. Blijft dichter bij het origineel van Mevr. Dobson.
Beetje Everly Brothers meets Simon & Garfunkel...

De CD is je van harte gegund en zal bij jou zeer beslist meer draaiuren krijgen dan bij mij ;o)

Keep on Rockin' !!

harrie

Anoniem zei

Nou ik begin niet eens aan het luisteren .... dit is te veel info voor een wazig hoofd :-)

Harrie zei

De eerste link, die waar Walk Me Out staat, das helemaal jou ding.

Naz' ken je al, de rest is bijzaak ;o)

Greetz wazig hoofdje !!

Ikke

Anoniem zei

ik zit momenteel in een overload aan informatie vanuit diverse bronnen ... het dringt allemaal niet diep genoeg tot me door dus ben aan het 'filteren'

Harrie zei

Natuurlijk Bro' !!!!!

Het moet hier vooral leuk zijn en blijven.
No worries en vooral geen verplichtingen.

En de YouTube links zijn tot in de eeuwigheid beschikbaar volgens mij.

Greetz,
Harrie