maandag 19 mei 2008

Zoeken Naar Helden

Zoeken Naar Helden, de tekst, heeft een aparte voorgeschiedenis.

In de overtuiging dat al mijn oude teksten teksten waren die af zijn, heb ik ze destijds zonder nadenken samen met de nieuwe teksten in een map gedaan.

In een samenloop van omstandigheden had ik een begin gemaakt met een tekst over opkomen tegen geweld en zocht in mijn tekstmap tussen oude teksten naar dingen die ik geschreven had over 'zo maar' dingen.
Ik trof een tekst met de welluidende titel "Nee-Nee-Nederland" die overduidelijk NOOIT afgemaakt was.
Tot mijn schrik trof ik er daar nog een paar meer van ook.

Ik besloot de Nee-Nee tekst samen te voegen met wat ik al had aan 'Zoeken Naar Helden'.
En dat werd een tekst over de groeiende individualisering van Nederland.

Steeds meer mensen geven het advies: "bemoei je er maar niet mee" en trekken zich terug in hun schulp.
De angst regeert en de grote bekken en dreigende lafbekken rukken op.
Terwijl de 'gewone' vredelievende mensen nog steeds in de meerderheid zijn.
Volgens mij tenminste.....

Affijn, dit is "Zoeken Naar Helden":

Zoeken Naar Helden

Terwijl men hem in elkaar slaat
Omdat ‘zijn smoel’ hun niet aanstaat
Gaan wij binnen eensgezind
voor het hongerende kind
We sussen bij het vele eten
met een giro ons geweten
en gaan dan snel naar buiten
het bloed van de stoep af spuiten

Durf jij nog terug te praten ??
Heb jij het tuig nog in de gaten ??
Durf jij nog je rug te rechten ??
Durf jij nog pleit te beslechten??

Ik zoek echte helden die nog ergens voor gaan
Mannen en vrouwen die ergens voor staan
Zich niet uit het veld laten slaan
In iedere strijd vooraan
Kom aan Kom aan

Boeren hufters, matenaaiers,
Rotzooizoekers, feitverdraaiers
Homohaters en fascisten
Hypocrieten rot-racisten
zijn met zijn allen welgeteld
geen excuus voor het geweld
Eerder zijn ze stuk voor stuk
de reden van mijn ongeluk

Is er hier nog een 0 0 7
Die zo zijn leven durft te geven
Die heel alert en heel spontaan
Zo voor een ander durft te gaan

Ik zoek echte helden die nog ergens voor gaan
Mannen en vrouwen die ergens voor staan
Zich niet uit het veld laten slaan
In iedere strijd vooraan
Kom aan Kom aan

Greetz,
Harrie

1 opmerking:

Anoniem zei

Prachtige tekst .... dit is een stijl die mij zeer aanspreekt. Ik zeg dan kort maar krachtig: "Kots je kots op het systeem!"
Ja helden ..... Echte Helden .... nu JIJ bent een van mijn helden en dat meen ik!!! Een vent die authentiek is en geen suffe meeloper!

Peace brother!!!