donderdag 22 mei 2008

5 voor 12

Ik zei het eerder al, een tijdje terug verplichte ik mijzelf even om over een aantal dingen te schrijven anders dan de liefde, ziel en de bijbehorende gevoelens.

En ik zei ook al dat die teksten beduidend langer in de week liggen.
Maar na Zoeken Naar Helden is 5 voor 12 de 2e tekst die ik de wereld in stuur.

Het is een nummer over het milieu.
Want laten we eerlijk zijn, jij en ik, met onze levenswijze, direct of indirect......
.....we verneuken de aarde......


we verneuken de zee.........



......we verneuken de lucht.......

En begrijp me goed, ik wil niet Roomser dan de paus zijn.....geen moraalridder.
Maar soms is het zo VERDOMD makkelijk om je steentje bij te dragen.
Met een spaarlamp, een keer de fiets pakken, plastic tassen hergebruiken.

Maar ook door simpelweg jezelf in te schrijven op een actie op internet.
Je geeft je stem mee aan een organisatie de een petitie overhandigd daar waar het hoort.
Dan staan andere mensen voor je op de barricade, maar je steunt ze wel.

Hier bijvoorbeeld, zie je Harrison "Indiana" Ford met een goed doel.
Of hier bij WSPA.
Ik zelf heb me al heel lang geleden aangemeld bij One.

Af en toe ontvang je een mailtje met nieuws en verder niets.
Geen betalingen, geen donaties.
Wat let je ??

We hebben maar 1 aardkloot.
Laten we er zuinig op zijn.
Hoop dat mijn tekst daar iets aan kan bijdragen.

5 Voor 12

De zeeën worden steeds maar warmer
Alles erin sterft af, word armer
Maar we willen er geen cent van missen
We gaan stomweg door met vissen
De gevolgen schelen ons geen klap
Desnoods in de naam van wetenschap

De mens weet pas wat hij verwerft
Als de laatste Walvis sterft

De Aarde kraakt al uit haar voegen
Omdat we er teveel van vroegen
Maar we blijven aan haar poten zagen
Door nog steeds om meer te vragen
En we geven tot slot stank voor dank
Vanaf een teak houten buitenbank

De mens weet pas wat hij bederft
Als de laatste Panda sterft

De hemel lijkt door God verlaten
In Zijn plafond vielen de gaten
Zonsondergangen ze worden roder
IJle lucht word alsmaar doder
Maar werkelijk waar, wat geeft het nou
Zijn we straks allemaal effen blauw

De mens weet welke hel hij erft
Als de laatste Arend sterft

Is het al vijf voor twaalf geweest ?
Is het al te laat als men dit leest ?
Is deze sneltrein nog wel te stoppen ?
Is iets anders te verkroppen ?
Soms, denk ik, zijn we gewoon te laat
Is het wachten tot er niets meer staat

De mens brengt het nog slechts tot staan
Door als laatste dood te gaan

Greetz,
Harrie

1 opmerking:

Anoniem zei

Goed zo'n kritische actie met dito tekst. Zelf je verantwoordelijkheid nemen daar draait het allemaal om. Wakker worden en daar naar handelen. Ik hoop dat deze tekst veel mensen bereikt! Op naar een betere wereld, ik doe mee!!