maandag 24 maart 2008

Kind van Babylon...

Soms ben je met iets bezig, een tekst in je hoofd, en na een tijdje denk je "Dit is zo gejat, het lijkt meer een vertaling".
Zo ging het ook met Kind van Babylon.

Maar eerst wat over vertalen.
Dat is namelijk nog niet zo makkelijk als het lijkt.

Je kunt perfect vertalen, maar dan ben je vaak de rijm kwijt.
Je kunt perfect rijmen, maar dan word het vaak weer geforceerd.
Of je vertaald 'in de geest' van het nummer.

Dat laatste geeft het beste resultaat, maar er zijn maar weinig mensen die dat ECHT goed kunnen.
Ik heb 'm al eens eerder genoemd, maar iemand die dat erg goed kan is Jan Rot.
Ik ben dan ook ERG benieuwd naar zijn vertaling in het Nederlands van de Rock Opera Tommy van de Who.

Ik heb het geprobeerd met Child Of Babylon van het Whitesnake album Come An' Get It


Ik had dat nummer opstaan in de auto en flarden daarvan bleven in mijn hoofd hangen.
De term 'Kind van Babylon' als tegenovergestelde van een 'Zondagskind' begon me te fascineren.

Babylon, de mythische plek, met zijn hangende tuinen als een van de 'oude' wereldwonderen.
Babylon, de fantasy plek, veelal gebruikt in de hedendaagse fantasy literatuur, zoals het 2e deel van de populaire serie Kinderen Van De Lamp. ¨De Blauwe Jjinn Van Babylon¨
Babylon, de Bijbelse plek, waar de toren tot de hemel gebouwd werd, om in een spraakverwarring te eindigen.

Metaforen genoeg, iets wat de schrijver van het origineel, David Coverdale, ook al door had.

In eerste instantie probeerde ik er een eigen nummer van te maken.
Hoe kijkt iemand tegen het leven aan als hij het tegenovergestelde is van een zondagskind, maar dat lot met veel gratie accepteert ??

Maar het bleef niet meer dan een slecht gejatte kopie.
En kun je niet beter goed kopiƫren dan slecht jatten.....of zoiets.......

Dus werd het een vertaling 'in de geest van'.
Ik vind het een leuk nummer om te zingen, zowel het origineel als mijn vertaling.

Het origineel van Whitesnake kun je beluisteren als je op DEZE link drukt.
De vertaalde tekst vind je hieronder:


Kind Van Babylon
-
Bij mijn geboorte rolde donder
En de bliksem flitste fel
Ja de storm die mij doopte
Was nog wilder dan de hel
Mijn vader weende bitter
En vervloekte alle hoon
Mijn moeder begon te bidden
Om vergeving voor haar zoon

Hij is een kind van Babylon

Ik ben een kind van Babylon
Is er plaats voor me in de zon
Oh ik deed het beter als ik kon
Maar ik ben een kind…
…een kind van Babylon

Ik heb heel wat afgerotzooid
Niet dat ik daar mee zit
Ik hou van alle kleuren
Denk niet in zwart en wit
Ik ga tegen de stroming in
Probeer iedere deur een keer
Zelfs na elk wereldwonder
Verlang ik nog naar meer

Ik ben een kind van Babylon
Is er plaats voor me in de zon
Oh ik deed het beter als ik kon
Maar ik ben een kind…
…een kind van Babylon

En op de dag des oordeels
Aan het einde van de strijd
Als ik voor mijn maker sta
Vraag ik geen liefdadigheid
Ik sta alleen, betaal de prijs
Ik deed het beste wat ik kon
Er is geen beschermengel
Voor een kind van Babylon

Maar ik ben een kind…
…een kind van Babylon

Ik ben een kind van Babylon
Is er plaats voor me in de zon
Oh ik deed het beter als ik kon
Maar ik ben een kind…
…een kind van Babylon

Kind van Babylon

greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: