zaterdag 27 december 2008

Verward


Zo, de kerstdagen zijn geweest.

Hier voltrokken ze zich met een 3e griepgolf door de familie.
Kim en ik hebben koortsig en griebelig de 2e kerstdag tegen heug en meug door gebracht op de bank, na een nacht van rillen, bibberen en ijlen.

Nooit eerder, weet ik met enige zekerheid te zeggen, zijn we zoveel, in zo'n korte tijd door griep getroffen.
Volgens mijn jongste dochter komt dat door 'de spanning'.
En eerlijk gezegd kon dat nog wel eens kloppen ook.

Ik kan dit jaar niet afsluiten zonder stil te staan bij de 'werk-perikelen'.

Ik heb dit jaar niet veel gewerkt, en ben nog steeds in afwachting van een plek die ik mijzelf eigen kan maken.
Dat maakt me niet echt vrolijk, maar ik blijf hopen op andere, beter tijden.

Toen ik onderstaande tekst schreef kon ik niet weten hoe vaak ik daarna nog zou denken "Het klopt precies jongen, wat je daar geschreven hebt".

Ik had me ook voorgenomen dat onderstaande tekst, "Verward", de laatste van zijn soort zou worden.
Dat, weet ik inmiddels, is ijdele hoop.
Er blijft 'inspiratie' komen uit die hoek.

Ik geloof alleen wel, dat volgend jaar absoluut niet hetzelfde zal worden als dit jaar.

Bij onderstaande song hielp het me dat ik het schreef over een bestaand nummer heen.
Born Brilliant van de band IQ.
Het hielp me mezelf te beperken en toch in een bepaalde sfeer te schrijven.
Daardoor werd het krachtig.

Zet het nummer maar aan terwijl je de tekst leest, en misschien werkt het dan net als bij mij.
En zo niet, dan toch......enjoy it !!



Verward

’t Is steeds weer van hetzelfde
het wil gewoon maar niet
schreeuw harder dan ik horen kan
maar niemand die het ziet

Ik zoek naar nieuwe visie
Maar voel me doof en stom en stekeblind

De vader der gedachte
Is eigenlijk gewoon nog maar een kind

Want alles dat ik anders wil
Verbeterd of vernieuwd
Stuit steeds op harde tegenstand
Ze zijn niet eens benieuwd

Mijn goede intenties
Zijn in een mist van warrigheid gestrand

De keren dat het wel lukt
Tel ik simpelweg nog op één hand

Het vechten is maar een reflex
Het snappen is een wens
Iets begrijpen van de kern
De drijfveer van de mens

De reden van de boosheid
En waarom zijn ze hard en resoluut

Verhalen van maar één kant
Maken waarheid altijd absoluut

Ik ben nog steeds dezelfde
Die ik altijd ben geweest
Waarom is alles anders dan
En word ik nu gevreesd

De waarheid van de ego’s
Is hard en immer fel genadeloos

De waarheid van de liefde
Maakt alle woorden steeds nog schadeloos

Jij en ik, wij varen uit
Met de boot die steeds weer strand

Voor wie waarheid niet bestaat
Is de leugen best briljant

Best briljant

Greetz,
Harrie

1 opmerking:

Anoniem zei

Er zijn visies die op dit soort kwesties een helder licht laten schijnen. Een daarvan, het Boeddhisme, is heel stellig in zijn uitspraken. Hieronder iets daarvan op een rij:

1) Er is lijden en ontevredenheid in het leven.
2) Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens.
3) Er is een einde aan het lijden wanneer er een permanent einde komt aan het ontstaan van verlangens door het behalen van de bevrijding/verlichting.
4) Er is een weg die hier naartoe leidt: Het Achtvoudige Pad.

Je hoeft geen boeddhist te worden om de zegeningen van deze filosofie te ervaren. Dus misschien vormt mijn reactie voor jou een aanleiding om eens iets daarover te lezen. Je zult daarna jezelf, andere mensen en gebeurtenissen vanuit een minder belastend perspectief gaan bezien.

Beterschap, vrede en zegen toegewenst,

René