donderdag 18 december 2008

Muzikaal terugblikken II ......

Mijn 2e en laatste terugblik op het muzikale jaar 2008 door middel van een lijstje.

Allereerst de beeld dragers.
Welke concerten heb ik op DVD aangeschaft dit jaar en hebben me volledig van mijn sokken geblazen.

Om te beginnen
op nummer 5: Heart - Dreamboat Annie Live

Heart speelt hun klassieke debuutalbum Dreamboat Annie integraal live, aangevuld met wat extra nummers en covers.
Ann Wilson is zo magistraal, en blaast Led Zeppelin en Who covers haar strot uit op een manier waar Robert Plant en Roger Daltrey deze dagen alleen nog maar nat van kunnen dromen.
Kick ass rock !!



Op nummer 4: Neal Morse - Sola Scriptura & Beyond


3 (ik herhaal DRIE) uur aan magistrale Prog Rock meesterlijk gespeeld door Neal's Hollandse begeleidingsband.
Een must voor Prog liefhebbers.
En de man komt bijna jaarlijks in Ede optreden voor bijna niks !!
Drummer Collin Leijenaar, afkomstig uit de omstreken van Ede, is daar denk ik beetje verantwoordelijk voor.
Ongelooflijk wat deze man weg drumt.

Op nummer 3: U2 - Under A Blood Red Sky

Herrineringen aan een lange magere puber met een veels te grote bril en sluik haar die zich afzette tegen de disco en pop door te gaan voor een beginnend rock bandje uit Ierland.
Een bandje dat niemand kende en dat niemand iets vond.
Die jongen was ik, de band U2.
Dit is de allerbeste concert DVD van U2 OOIT, en geloof me die hebben er al heel wat gemaakt.
Eerlijk, rauw en puur !!!

Op nummer 2: ZZ-Top - Live From Texas

Eindelijk een DVD van deze sensationele band uit Texas.

Ik hoop ook ooit een oud concert van deze mannen op DVD te kunnen aanschouwen, maar dit is zeker geen zwaktebod !! Echt niet !!
Een heerlijke Blues Rock DVD die zowel met als zonder beeld een waanzinnige vibe je huiskamer in dendert !! Kippevel !!

En op 1: The Who Live At Kilburn 1977

Oh, oh, oh wat is dit ongelooflijk gaaf, goed en geil !!
The Who op top kunnen in hun laatste liverecording met drummer Keith Moon.
WAT een energie, WAT een performance, WAT een kei lekkere muziek.
Ik heb de Blu-Ray aangeschaft dus kijk ook nog eens naar superieure beeld en geluidskwaliteit.
Alleen de extra's al, opnames van een eerste performance van Tommy in The Royal Albert Hall, heeft me een uur gekluisterd aan de buis gehad.
Ik ben een fan, ik geef het toe, maar zelfs een Who hater moet bij het zien van deze dvd gillend klaarkomen.

En mijn laatste lijstje ??

De CD's die niemand van U gekocht heeft, maar die dat wel verdiend hadden.
De onopgemerkten, de verschoppelingen, de nobody's, mijn onvolprezen helden en heldinnen.
De onontdekte schatten van 2008 !!

Op 5: Dede Priest - Candy Moon
Blues dame optima forma met een fikse dosis soul en gospel.
Heeft een hollandse band achter zich, maar komt zelf uit Amerika, en staat voor veels te lege pleintjes en zaaltjes Nederland af te struinen.
Deze dame verdient een kans !! Absoluut !!

op 4: Dana Fuchs - Live In NYC
De strot, de blues, de power en de geest van Janis Joplin in een prachtig lijf.
Rauw, geil, maar met OH zo veel gevoel in haar donder.
DE ontdekking op vrouwelijk gebied van 2008 !! Ach wat, ook op mannelijk vlak !!

Op 3: Nils Lofgren - The Loner

De gitarist van de E-Street Band, vaak overschaduwt door The Boss Bruce Springsteen, brengt een eerbetoon aan die andere grootheid waar hij vaak voor gespeeld heeft, Neil Young.
Zoals alleen meestergitarist Lofgren dat kan.
Een CD voor voeten op de bank, open haard aan, lekker drankje erbij, goede muziek vrienden erbij en volop genieten van vakmanschap.

Op 2: No-Man - Schoolyard Ghosts

Steven Wilson is een alles kunner.
Zit in Porcupine Tree, Blackfield doet solo dingen. Een grootheid in de Progwereld.
En in iedere band belicht hij een ander aspect van de muziek en van zijn geniale kunnen.
No-Man geeft ruimte voor zijn prachtige sfeerbeelden, in de geest van Talk Talk, met een vleugje marillion, Yes misschien.
No-Man is kippenvel muziek die je meeneemt in je fantasie naar mooie plaatjes en beelden.

Op de ABSOLUTE nummer 1:
OTR (On The Rocks) met Mamonama !!!

John Lawton is BACK !! met ex-Focus gitarist Jan Dumee.
De beste Blues Rock zanger ter wereld, die ooit zijn stembanden al aan de wilgen had gehangen, heeft zich God zij dank laten overhalen om dit project met Dumee aan te gaan.
De rest van de band word gevormd door 3 Braziliaanse vrienden van Dumee.

De combi levert Rock op met een dosis Blues, een dosis Latin, een dosis Prog, en een vleugje Jazz.
Het doet mij vele malen meer denken aan een kruising tussen Lucifer's Friend, min of meer Lawton's eerste band, en zijn solo album Paying My Dues To The Blues.
Meer dan aan Uriah Heep met Lawton als zanger.

HEERLIJKE nummers, lekkere auto CD, en ik kan niet wachten om dit combootje live te zien.
Liefhebbers van Classic Rock kunnen deze CD blind aanschaffen.

Dat was mijn muzikale jaar.
Een mooi jaar.
En 2009 beloofd nu al zeker zo lekker te worden.

Mmmmmmmmmm.......YES !!

Greetz,
Harrie

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja daar zit veel moois tussen, heel veel moois zelfs. Ik kijk echter nooit naar muziekdvd's .... speelfilms trouwens ook zelden. Ik heb thuis diverse fraaie exemplaren in de kast staan die ik echt goed vind .... John Fogerty, Bruce Springsteen, Uriah Heep, Neal Morse, Nazareth .... maar er naar kijken .... nee ik kom er niet toe .... raar maar waar!

Rene :)