woensdag 29 april 2009

Baas boven baas (Neil Young Archives)

Iedereen weet dat ik een muziekliefhebber ben.
Ik besteed er veel tijd en geld aan, met liefde, want ik krijg er een hoop voor terug.

Ik ben gek op re-releases en box sets, vol met bijzondere opnames van artiesten.
Demo's, unieke live opnames en/of beelden, vroege schetsen van nummers, alternatieve takes.
Het is aan mij allemaal wel besteed.

Maar wanneer je denkt alles wel gezien te hebben op het gebied van heruitgaves en box sets is er altijd nog Neil Young.

De oude rocker brengt nog met de regelmaat van de klok nieuwe releases uit, maar heeft ook een inmens ouvre achter zich.

Veel daarvan wilde hij lange tijd niet uitbrengen, omdat de audiofiel Young de kwaliteit van de eerste CD's verre van acceptabel vond.
Hij schijnt daar echt neurotisch in te zijn.

Sinds een tijdje heeft het medium CD/DVD de standaard die Dhr. Young goedkeurt.
Dus bracht hij al een tijdje archive releases uit van oude live shows.
Schitterende concerten, ik heb ze zelf ook.

Maar nu gaan echt alle registers open.
Neil Young komt met een Archive collection op CD/DVD en vooral Blu-Ray die zijn weerga niet kent.
Een box met maar liefst 8 CD's, 10 DVD's of 10 Blu-Ray's gaan de eerste jaren van Young (1963-1972) tot in het laatste detail ontvouwen.
En dat is nog maar de eerste van 4.

En met de Blu-Ray is iets bijzonders aan de hand.
Via Blu Ray live, een soort verbinding met internet, blijft Young de serie up to date houden.

Dus stel hij vind nog een oude demo ergens, dan zet hij hem online, en verschijnt het nummer op de interactieve tijdslijn die verschijnt als je de Blu-Ray disc in de speler doet.

Neil beveelt het zelf ook nog even aan met een persoonlijke brief aan de fans

Ik vind het een fantastisch concept, maar ik vraag me af of Mr.Young zich realiseert dat niet iedere fan een speciale dure Blu-Ray live speler (ik heb ´m niet) en 300 dollar (is hoeveel Euro ??) klaar heeft liggen.
Het is het wel waard, maar toch een tikkie wereldvreemd voor een anti-kapitalist als Neil Young.

Of U hem nu wel of niet aanschaft, geniet hier even van de gedachte.
En enjoy Mr. Young, want goed is ie wel !!

greetz,
Harrie

2 opmerkingen:

Keeske de Vlaming zei

Ik weet het, ik weet het...

Had ik meer geld, zou ik er wellicht over nadenken, maar aan de andere kant..overdaad schaadt.

Ik koester de drie witte Elpees, die ik van hem heb, en mijn zoon ook, want hij erft ze ooit...

Anoniem zei

mocht je (voor de kids) een sony PS3 hebben gekocht dan kun je je gelukkig prijzen: daarmee vallen de BluRaytjes ook prima af te spelen en dit apparaat wordt zelfs door iemand uit het "Archives-team" aanbevolen als uitstekend geschikt.
En voor de minder kapitaalkrachtigen: het geheel is ook op DVD te koop en zelfs (maar natuurlijk zonder de interactiviteit) op CD. Minder dan 100 Euro.