zaterdag 18 april 2009

Bokken


Bokken.
Bokken staat voor het 'rijden der'
Bokkenrijders, opstandige boeren en lijfeigenen.
In opstand tegen de omstandigheden waarin ze noodgedwongen vekeerden.
Uitbuiting en afpersing.
Bokken als tegendraads zijn en je afzetten tegen de dingen die mis gaan in jouw ogen.


Bokken, zo leerde ik bij het schrijven van dit stuk zijn ook de houten samoerai zwaarden die bij de beoefening van Aikido worden gebruikt.
De verdedigingssport die niet uitgaat van kracht en geweld maar het afweren van je tegenstander met zijn eigen bewegingen.
Bokken als verdediging van negatieve krachten van buitenaf.


Bokken zijn uiteraard dieren, taai van aard en bestand tegen veel onheil in de natuur.
Met hun stugge vacht zijn ze bestand tegen guur weer en ruw terrein zoals bergen.
Bokken als survivors

Bokken is ook de term die ik gebruik voor het drinken van bier.
Bokbier wel te verstaan.
Herfstbok of Lentebok, met een voorkeur voor de najaarsvariant.
Onder het genot van een goed gebrouwen stevig biertje zorgen, maar vooral plezier delen.
Bokken als het samenzijn van vrienden.

Bokken is de titel van de 2e tekst in de I trilogie.
Over iemand die zich probeert af te zetten tegen wat er misgaat, die zich verdedigt tegen de negatieve invloeden van buitenaf, die een echte survivor is en die ik beschouw als een echte vriendin.

Cheers & Enjoy it !!

Bokken

Ze verdient echt zoveel meer
Ontzegt het steeds zichzelf weer
Zij ziet niet dat felle licht
Wat ik zie met ogen dicht
Dat je schoonheid die verblind
Steeds ergens in jezelf vind

Ik verdien niet zoveel meer
Herhaal mezelf keer op keer
Ben verblind door al haar licht
Heb daardoor geen zuiver zicht
Hoop dat ze zichzelf herwint
In haar hart de waarheid vind

En we praten
Maar begrijpen niet
En we drinken
Maar we drijven niet
Oh en de zorg
die me steeds bekruipt
Of ze nou zwemt
Of heel stil verzuipt
Echt vanavond
maakt ‘t niets meer uit
Want vanavond
zijn we zat en luid

Zij is jong zonder geduld
Toekomst staat gelijk aan schuld
Dat er daar iets beters wacht
Warm en teder voor de nacht
Is een gok en duurt te lang
Is onzeker maakt haar bang

Ik ben oud en uitgeluld
Mijn verleden is gevuld
Weet dat er iets op haar wacht
Dat de toekomst naar haar lacht
Ik blijf steeds een achtervang
Het komt goed wees maar niet bang

En we bokken
Maar we zeuren niet
Oh we schetsen
Maar we kleuren niet
Oh en de zorg
die me steeds bekruipt
Of ze nou zwemt
Of heel stil verzuipt
Echt vanavond
maakt ‘t niets meer uit
Want vanavond
zijn we zat en luid

greetz,
Harrie

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke 'Bokkentekst'. Ken je trouwens de Slaats en Clemens song Het Bier Der Bokken?

René

Harrie zei

Uiteraard !!!

Groetjes Ikke ;o)