dinsdag 17 maart 2009

Punk Pop


In de begin jaren 80 was het een ramp om je rockgevoel nog iets te bevredigen.

Punk had de Hard Rock giganten Deep Purple, Led Zeppelin en Black Sabbath de nek omgedraaid.
En puberende jongetjes van een jaar of 12 a 14 moesten wachten tot de "New Wave Of British Heavy Metal", kortweg NWOBHM, zou losbarsten.
De NWOBHM zou bands als Iron Maiden, Saxon, Mötorhead, Whitesnake, Def Leppard en de Scorpions opleveren.

Maar voor deze rocker in spe zich daar volledig in storte, heb ik me bezondigd aan de Punk Pop.
En ik heb de singles van alle voorbeelden hier op zolder liggen om het te bewijzen ;-)
Punk Pop rockte tenminste nog een beetje.

En voor wie zich afvraagt wat je je bij Punk Pop moet voorstellen, Dennis van Blondie is er wel zo'n beetje het vlaggeschip van.


Ik denk dat het een beetje begon met mensen als Ian Dury en zijn Sex & Drugs & Rock 'n' Roll en Plastic Bertrand met Ca Plane Pour Moi .

Deze 2 en Blondie verloochende de ware aard van Punk door commercieel flink te scoren.
En ineens kon je met commerciele Poppy Punk de hitlijsten halen.
Klaarblijkelijk waren we de rock 'n' roll drive en de snoeiharde gitaren nog niet vergeten.


Ineens dook daar Adam Ant op.
In kleding en make up die nog wel Punk uitstraalde, maar Sid Vicious moet zich omgedraaid hebben in zijn graf.

En niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar in heel Europa ging men met de erfenis van de Sex Pistols aan de haal.
Zo ook de Spider Murphy Gang met Skandal Im Sperrbezirk

Ook qua uiterlijk en uitstraling ernstig Punk, maar suikerzoet en lief waren Bow Wow Wow.
Aan deze singlehoes en leadzangeres heb ik nog menig jongensdroom gewijd.


Mijn hele inspiratie voor dit weblogstuk komt van een zoektocht op internet naar deze dame.
Annabella Lwin.
Ze schijnt de periode van bekendheid nogal turbulent doorleefd te hebben.

Maar goed, uiteindelijk won de Pop het, werd het TE gladjes en begon de drol te hard te glimmen.
Zoals in King's Love & Pride .

Of het werd weer ouderwetse Hard Rock zoals in Joan Jett's I Love Rock n Roll

En zelfs als men echt probeerde terug te keren naar de Punk, zoals Tenpole Tudor, was de killer van Harde Rock nu toch echt zelf geveld.

Is het dan allemaal flut geweest ??
Voor mij zeker niet.
Toen ik muziek jaren later echt leerde waarderen, kregen de nummers allemaal de erkenning die ze verdiende.

En hielpen ze me op de zoektocht naar de ware bron van de Punk die VER voorbij de Sex Pistols lag.
Bij een bandje wat The Sonics heette en al bestond in 1964.
Een wereld bandje en hun nummer The Witch is voor mij zo oerpunk als punk maar kan zijn.
een nummertje wat ik nog wel eens coveren wil.

Enjoy !!!

Greetz,
Harrie

6 opmerkingen:

WJ Slaats zei

Leuke analyse Harrie. Hou dit niveau vast. Je vorige stuk vond ik een stijlbreuk; zeker gezien je geweldige songs die je daarvoor publiceerde en die ik veelvuldig beluister!

Anoniem zei

Punk, het is een typisch verschijnsel. Sommige punk stelt weinig voor, maar er zijn ook punkparels. Ik laat mij zelf bij tijd en wijle door punk inspireren. Luister naar Punk Is Niet Dood.

Harrie zei

Toch is dat ook een stukje van Harrie.
Die van "schuin op het randje".
En niet vaak, maar af en toe, moet ie ook zijn dag hebben hier. ;o)

Voorlopig ben je er weer van af.
Ik hoop dit vol te kunnen houden.
Praten over muziek, Praten over dingen die ik mee maak, Nederlandse teksten schrijven en plaatsen en eigen werk laten horen.

Dat is mijn ideale Blog experience.

Maar merk dat de creatieviteit weer zo dringt en dwingt dat ik dreig van de ene naar de andere tekst te hobbelen, en dat doet de kwaliteit in mijn ogen zelden goed.

Affijn, voorlopig ben ik er nog tevreden mee zoals het gaat ;o)

En super dat de nummers zo'n ontvangst krijgen !!
Thanx !!

Greetz,
Harrie

Anoniem zei

Harrie, doe uiteraard waar je zin in hebt. Ik 'kots mijn kots' ook wel eens 'op het systeem' .... maar doe het toch niet 'al te extreem'.

René ;)

Harrie zei

Uiteraard Bro'.

Nu wij elkaar toch 'spreken', wij verzanden weer een beetje in een beeldscherm relatie en daar spreek ik mijzelf bij deze weer eens even kordaat en flink op aan.

Dus, wanneer gaan wij elkaar weer eens zien ??

groetjes,
Harrie

Anoniem zei

Uh ... volgens mij gaat er iets mis met de email-communicatie ... of zit ik er naast?