zaterdag 28 maart 2009

Butterfly Ball

Nu de Lente hapert in haar start, maar het verlangen naar zon en kleur al genesteld zijn in mijn hart, heb ik The Butterfly Ball maar weer eens uit de kast gehaald.

Een album wat mij altijd in Zomerse sferen brengt.

The Butterfly's Ball & The Grass Hopper's Feast, zoals de volledige titel luid, begon als een gedicht van de Engelse dichter William Roscoe.
.
Hij publiceerde het in 1806 in het gerenomeerde tijdschrift Gentleman's Magazine.
Een prachtig verhaal over het ontwakende kleine bosleven, die een feest organiseerde om de start van de lente te vieren.
Maar voor het grote publiek begon dit gedicht pas voor het eerst echt te leven toen in 1973 illustrator Alan Aldridge, (die bijvoorbeeld ook de album cover van Elton John's Captain Fantastic And The Brown Dirt Cowboy album heeft gemaakt) samen met William Plomer er een kinderboek van maakte.
.
Het boek was, en is nog steeds, razend populair.
De prachtige tekeningen van Aldridge zijn bij een breed publiek meer bekend dan het gedicht zelf.
Ik zelf leerde The Butterfly Ball voor het eerst kennen door een tekenfilpje bij AVRO's TOP POP.
Het filmpje wat de single Love Is All begeleide.
Ik heb het singeltje toen gekocht en nooit geweten wie de muziek maakte.
.
Pas toen ik bands als Deep Purple ging ontdekken, kwam ik er achter dat bassist Roger Glover de muziek gemaakt had voor een soundtrack die een complete tekenfilm had moeten begeleiden.
Die film is er nooit gekomen, maar de prachtige CD wel.
.
En zo kwam ik er achter dat naast Glover ook helden van mij als David Coverdale (Whitesnake), John Lawton (Uriah Heep) en Ronnie James Dio meededen.
.
Het is een prachtige vrolijke CD, wel muzikaal wat gedateerd, maar ik luister er graag naar.
Uiteindelijk is er ook nog een film van een live performance uitgekomen, tot groot verdriet van Glover die daar niks meer mee te maken wil hebben.
.
Het werd een belachelijke mix van livebeelden en arty dansjes van mensen in idiote verkleedpakjes.
.
Tijdens dat optreden zong Ian Gillan de partijen van Dio omdat die druk was met Rainbow.
Later zou Gillan Dio nog een keer vervangen maar toen als zanger van Black Sabbath.
Het muziekwereldje was vrij klein in die tijd ;o)
.
En alles kwam weer bij elkaar toen ik op 30 oktober 2000 in de Rotterdam Ahoy Ronnie James Dio, als gast van Deep Purple, Love Is All zag zingen tijdens hun Concerto Tour.
Compleet met een heel orkest.
Ikzelf draai Dawn en Get Ready , track 01 en 02 van de CD, nog maar een keer, in de hoop dat de Lente wakker word en snel komen gaat.
.
Enjoy !!!
.
Greetz,

Geen opmerkingen: