vrijdag 7 november 2008

Progressief....


Ik vroeg me af of het kon.
Een tekst schrijven, in het Nederlands die zich kon meten met de nummers van 15, 20 of zelf 30 minuten van de grote progressieve Rockbands.

Bands als Yes, Genesis, Pink Floyd, Marillion, Spock's Beard, Transatlantic en Rush.
Nummers als Echoes, Supper's Ready, Close To The Edge en 2112.

Vaak is zo'n nummer opgebouwd rondom een centraal tekstueel thema, en worden er diverse muzikale stukken gebruikt met verschillende tempo's, sferen.

Er is soms een muzikale thema, dat op diverse manieren terugkomt, en zit vol met geluidsfragmenten en/of palletten.
En vaak hebben subdelen van het nummer elk hun eigen subtitel.

Maar muzikaal kan het in een zo'n giganummer in ieder geval alle kanten op.



Ik weet nog steeds niet of dat kan, ik weet alleen dat ik er een poging toe gewaagd heb.
Het nummer heet Lied Van Het Lood en had in het Engels waarschijnlijk Ballad Of The Bullet geheten.

Ik werd de vorige maand namelijk gegrepen door een aantal kort op elkaar volgende nieuwsberichten over geweren.

Het bericht dat de internationale wapenmarkt invloed probeert uit te oefenen op wie president word van de Verenigde Staten.
Wapens en dood als winstmarkt.


Het bericht dat een jonge jongen in Scandinavië nadat hij dat via YouTube heeft aangekondigd zijn school binnenstapt en willekeurig een bloedbad aanricht voordat hij zijn eigen leven neemt.
En hoe makkelijk moordwapens in de handen van geestezieke mensen kunnen vallen.

Het bericht hoe in de race om het Amerikaanse leiderschap de vrijheid om wapens te mogen hebben en te dragen nog steeds belangrijker lijkt dan het voorkomen van dat soort gruwelijke incidenten op scholen.
En tot slot dat vreselijke bericht van de knul van een jaar of 7, door vader meegetorst naar een wapenbeurs, waar hij zich tijdens een demonstratie met een Uzi machinegeweer zichzelf door zijn hoofd schiet.

Wat dat betreft is dit nummer in meerdere opzichten progressief geworden.
Tenminste als je anti-wapens nog associeert met het linkse gedachtengoed.

Ik heb in de tekst diverse geluidsfragmenten verstopt die je kunt aanklikken die ik ook in een opname daar in de buurt zou plaatsen.
(En even terzijde, ik kon niet een America The Beautiful vinden met ALLEEN een kinderkoor, die had ik liever gebruikt. En de stilte aan het eind zou een stuk langer duren voordat de 'hidden track' begint.)

Zo lijkt het misschien op een Internet werkstuk, maar ik heb het echt bedoeld als tekst.

Ik hoop dat het zijn doel niet voorbij 'schiet'. Enjoy !!



Lied Van Het Lood

Deel 1 “Smakeloos”

Komt allen hier tezamen
Voor mijn volgestouwde kramen
Ik geef U de allermooiste deal
Want de duivel heeft mijn ziel

Je krijgt de allerbeste kill
Voor je groene dollar bill
Een laser om het goed te raken
Om flink slachtoffers te maken

Vijftig rondjes per minuut
Dit bedrijf een instituut
En deze kogels met holle punt
Waarmee je schade maken kunt

Elke man kiest zijn munitie
Kies gerust op intuïtie
kogels hier van elk kaliber
ze reiken verder, raken dieper

Het is Uw God gegeven recht
Verdedig U in elk gevecht
Elke man heeft zijn pistool
Voor thuis, op weg of toch op school

Deel 2 “Zoete Wraak”

Hij praat, Hij praat
De prins der duisternis
Hij geeft, Hij geeft
Wapens voor zijn mis

Ik zie, Ik zie
Ik zie jullie heus wel
Kijk maar, Kijk maar
We gaan samen naar de hel

Ik hoor, Ik hoor
Ik hoor jullie op school
Zie hem, Zie hem
Daar is die halve zool

Ik haat, Ik haat
Haat jullie allemaal
Puisten, Puisten
Brillen, zwart en kaal

Ik wil, Ik wil,
Wil jullie dood in beeld
En dan, En dan
Op You Tube uitgedeeld

Geladen wapen
Ik betreed het erf
De school is uit
Sterf, Sterf, Sterf……………….

Deel 3 “Zuur”

Wapens versus weerloos
De strijd is altijd zinloos

De woorden zijn bevlogen
Maar waarheid heeft gelogen

Geen uniform of vlag
Stopt kogels in de slag

Deel 4 “Zout In De Wond”
(Vrij naar US Korps Mariniers schutters gelofte)


Dit is mijn geweer.
Er zijn er veel zoals haar maar deze is van mij.
Ze is mijn leven.
Ik moet haar beheersen zoals ik mijn leven beheers.

Zonder mij is mijn geweer zielloos.
Zonder mijn geweer ben ik doelloos.

Ik vuur mijn geweer rechtvaardig.
Ik moet scherper schieten dan mijn vijand,
die mij probeert te doden.
Ik moet hem raken voor hij mij raakt.

Dat wil ik.
Dat zal ik.

Mijn geweer en ik weten, dat wat telt in een oorlog,
niet de hoeveelheid munitie is, de hardheid van een knal
of de hoeveelheid rook die we maken.
Wat telt is het aantal slachtoffers.

En wij zullen slachtoffers raken
En wij zullen slachtoffers maken

Mijn geweer is menselijk zoals ik menselijk ben.
Want ze is mijn leven.
Ik zal haar leren kennen als een geliefde
Ik leer haar zwakheden, haar kracht, haar vizier en haar loop.

Schoon en klaar is zij
Schoon en klaar als mij

Wij worden samen één.
Voor God neem ik deze gelofte.
Mijn geweer en ik verdedigen ons land.
Wij heersen over onze vijand

Want wij zijn redders van het leven
Voor ons land willen wij het geven

Zo zij het,
tot onze natie de victorie heeft en er geen vijanden meer zijn.

Deel 5 “Bitter Einde”

Mijn pappa neemt me mee
Naar een echte wapenbeurs
Alleen voor echte mannen
En dus niet voor amateurs

In ik, ik vind het mooi hier
Ik vind het gaaf en stoer
Want als ik later groot ben
Word ik soldaat in plaats van boer

Mijn papa laat me straks
Met echte uzi’s schieten
En ik ben daar niet bang voor
Want bang zijn is voor mieten

In ik, ik vind het mooi hier
Ik vind het gaaf en stoer
Want als ik later groot ben
Word ik soldaat in plaats van boer

Mijn papa zegt dat niemand
kogels terug kan koppen
Mijn pap zegt dat je hier
de kogel in moet stop*-----

Reprise “Doodse Stilte”
………………………………………


Greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: