maandag 17 maart 2008

Engeltjes en Duiveltjes....

Het creatieve vat raakt langzaamaan wat leger merk ik.
Ik heb wel een bestand vol met losse kreten en song ideeen, maar om die om te vormen tot redelijke songs heb ik toch meer van de creatieve boost nodig waar ik de afgelopen weken/maanden in zat.

Dus beperk ik me tot het afmaken en polijsten van de laatste songs uit de "Under Construction" map.
Een daarvan is "In de Heer".

Al tijden was ik gebiologeerd door het nummer Ali D'Oro van de Italiaan Zucchero.
Op zijn album Zu & Co en ook zijn live DVD Live At The Royall Albert Hall 2004, neemt de Italiaanse soul en blues man diverse nummers (opnieuw) op met grootheden als Stevie Ray Vaughan, Brian May, Pavarotti, Eric Clapton, Solomon Burke...

Het nummer Ali D'Oro begint met John Lee Hooker die op een manier die mij TELKENS WEER kippenvel bezorgt zingt:"I Lay Down, With An Angel".

Ik had dat al heel lang vertaald liggen als "Ik leg me bij een engel neer".
Dat kwam in een aantal nummer terug en werd weer geschapt tot zich er eindelijk iets begon te vormen rondom die ene zin.

Met veel religieuze verwijzingen is het een beschrijving geworden van die bijna religeuze ervaring die passievolle lust en liefde soms kan zijn.

In De Heer
Ik heb gelogen en bedrogen
Verspilde liefde, een Gods vermogen
Hield berooid mijn hel in stand
Bleek voor de hemelpoort beland

Ik heb het Boek niet uitgelezen
als zondaar heb je toch te vrezen
maar dat hele foute leven
Is me denk ik toch vergeven

Want….
Zo waarlijk helpe God almachtig
Wat is ze mooi wat is ze prachtig
Al gaat ze duivels wild tekeer
Ik leg me bij een engel neer
Bij een engel neer

Ik heb niet altijd goed gehandeld
Maar toch een hemelsstuk bewandeld
Ergens heeft het God behaagd
Een zondaar te geven wat hij vraagt

Op blote knieën dank ik de Heer
Voor wat U geeft dank U Meneer
Van geheel uw engelschaar
Kreeg ik het mooiste exemplaar

Want….
Zo waarlijk helpe God almachtig
Wat is ze mooi wat is ze prachtig
Al gaat ze duivels wild tekeer
Ik leg me bij een engel neer
Bij een engel neer

Als ze in slaap valt terwijl ze naast me licht
Heeft ze alweer een goede daad verricht
Dan heeft ze in dat zachte bed
Me voor eeuwig van de hel gered

Want….
Zo waarlijk helpe God almachtig
Wat is ze mooi wat is ze prachtig
Al gaat ze duivels wild tekeer
Ik leg me bij een engel neer
Bij een engel neer
Greetz,
Harrie


14 opmerkingen:

Anoniem zei

Was niet van plan om aan een song te werken, maar deze combi van geloof, zondebesef, liefde en passie kon ik eenvoudigweg niet laten liggen. Dit is een explosief mengsel dat ik uiterst boeiend vind. De song is een vluggerje geworden ... een echte demo, dus een tryout maar ik wilde hem je niet onthouden. Binnen drie kwartier was ie klaar en opgenomen. Check mijn MySpace daar kun je hem beluisteren.
Ik heb de tekst wel op een aantal punten aangepast. Ook op spellingsgebied waren er wat foutjes. Zie hieronder de aangepaste tekst:

In De Heer

Ik heb gelogen en bedrogen
Verspilde liefde een Gods vermogen
Ik hield berooid mijn hel in stand
Bleek voor de hemelpoort beland

Ik heb het Boek niet uitgelezen
Als zondaar heb je toch iets te vrezen
Maar heel dat foute gore leven
Is me denk ik toch vergeven

Want zo waarlijk helpe mij God almachtig
Wat is ze mooi wat is ze prachtig
Al gaat ze duivels wild tekeer
Ik leg me bij een engel neer
Bij een engel neer

Ik heb niet altijd goed gehandeld
Maar toch een hemels stuk bewandeld
Ergens heeft het God behaagd
Een zondaar te geven waarom hij vraagt

Op blote knieen dank ik de Heer
Voor wat U geeft dank U wel Meneer
Want van heel Uw engelenschaar
Kreeg ik toch het top exemplaar

Want zo waarlijk helpe mij God almachtig
Wat is ze mooi wat is ze prachtig
Al gaat ze duivels wild tekeer
Ik leg me bij een engel neer
Bij een engel neer

Als ze in slaap valt en naast me ligt
Heeft ze weer een goede daad verricht
Ze heeft me in dat zachte bed
Voor eeuwig van de hel gered

Want zo waarlijk helpe mij God almachtig
Wat is ze mooi wat is ze prachtig
Al gaat ze duivels wild tekeer
Ik leg me bij een engel neer
Bij een engel neer

Want zo waarlijk helpe mij God almachtig
Wat is ze mooi wat is ze prachtig
Al gaat ze duivels wild tekeer
Ik leg me bij een engel neer
Bij een engel neer

Ik leg me bij een engel neer
Ik leg me bij een engel neer
Ik leg me bij een engel neer
Ik leg me bij een engel neer

Harrie zei

Prachtig.
Ik heb jou tekstuele aanpassingen en muziek lijn weer gebruikt om het origineel aan te passen.
Gezamenlijk hebben we de perfecte versie gecreerd in mijn oren/ogen.

Dat laatste "couplet" was meer als een soort bridge naar een solo toe bedoeld vandaar de wat langere zinsopbouw.

Ik ben wederom vereerd Broeder !!
Je klikt ook best wel een beetje met mij....dit is weer iets geworden waar ik heel trots op ben !!

Greetz,
Harrie

Anoniem zei

De song kan qua timing nog wat strakker .... maar ik vond het leuk om hem toch gelijk op het web te gooien. Het thema van diep zondebesef en dan ook zo'n zin als 'Zo helpe mij God almachtig' ..... ja dat is dat diepe spiritual gevoel dat mij ook persoonlijk bezighoudt.
Tja ik zou er geen solo in doen ... het nummer is al net iets meer dan 4 minuten. Zo is ie goed. Je moet hem maar eens komen inzingen. Vind je het goed als ik hem misschien met mijn band Fijne Mannen ga doen?

Anoniem zei

Uiteraard vind ik het prima als je deze en ook de andere song met je band zou willen doen. In dat geval geval zend ik je de tekst met de akkoorden. Ik heb daarbij slechts een voorwaarde en dat is dat de songs niet wordt 'verbouwd', dus geen andere melodielijnen en akkoorden. Uiteraard mogen de songd wel vrij worden geïnterpreteerd.

Harrie zei

Tja.....dan zou ik de bridge wel muzikaal anders invullen en de solo laten vallen.
Hoe lang een nummer duurt maakt mij nooit zoveel uit, maar er valt wat te halen door de herhaling aan het eind eruit te halen.

Ga er maar mee aan de haal, ik denk niet dat ik dit met welk een andere band dan ook ga doen.
Als het tekstueel dan ook maar een beetje mijn kindje blijft.

En het lijkt me leuk om deze en depressie een x te komen inzingen. DEAL !!

Love & Peace Bro',
Harrie

Anoniem zei

Tuurlijk blijft de tekst jouw kind .... dit is een Hendriksen & Clemens song .... zo werkt dat.

De brug ga ik niet aanbrengen .... het is een 'kunstje' waarvan ik juist blij ben om dat nu eens niet toegepast te hebben ... past ook bij het repeterende aspect dat kenmerkend is voor veel gospels.

Heb een podcastbabbel gewijd aan deze song. Staat op mijn MySpace.

Oké kom dan binnenkort eens bij mij langs .... wil graag ook met je bijpraten.

WJ Slaats zei

Mooie songtekst Harrie. Een diepgaand beeld dat zeer herkenbaar is. Wat ik er mooi aan vind, is dat je met één beeld een compleet verhaal vertelt. Dat maakt het puur, en daarom ook indringend.
Op één punt ben ik het trouwens niet met je eens...dat is wat je in je blog schrijft: dat je vat leeg aan het raken is. Zie het alsof de teksten naar jou op zoek zijn en niet andersom. Je zult merken dat er dan geen vat is waar je uit hoeft te putten, maar dan kom je in een eindeloze bron van inspiratie. Tijdens een turbulente tijd ben je meestal gevoeliger om je daarvoor open te stellen, dat is een feit...maar ook in rustiger tijden kun je op die manier bronnen van creatititeit op je neer laten dalen. Wacht maar af..

Willy

Anoniem zei

Yes ..... ik sluit me volledig aan bij wat Willy opmerkt. De Bron .... of noem het in bijbelse terminologie de Heilige Geest ..... je bent er diepergaand mee in contact getreden .... of liever gezegd andersom dus :-)

Anoniem zei

Ik vind het een prachtige tekst, raakt me diep Harrie.

Jan

Anoniem zei

Een wat strakkere versie van 'In De Heer' op mijn MySpace geplaatst.

Harrie zei

Dank je Jan en Willy voor jullie bijdrage !!
Rene, wat heb ik je weer aan het werk gezet.
Ik merk dat mijn eigen tekst aanpassingen hier en daar beter lopen in de melodie lijn (mooiste exemplaar bijv.) en er was iets in het ritme van de demo wat erg pakkend was. die is hier wat opgeschroeft. Maar ik ben weer keitrots !!
Lijkt me gaaf om dit een x met je op te nemen.

greetz,
Harrie

Anoniem zei

Ik heb het tempo inderdaad iets verhoogd. Ik vond de laatste versie van de andere song 'Depressie' namelijk wat aan de trage kant en wilde nu een nummer met ietwat meer drive ... want ondanks het zondeaspect in deze laatste song is het natuurlijk ook een lied vol positieve passie.
Ik vind het een prachtige tekst. Ik ben sowieso dol op religieuze teksten. Dat is de reden waarom ik hem heb aangepakt. Ik had er eigenlijk helemaal geen tijd voor, maar God en zijn engelen gaan per saldo altijd voor :-)
Ik ben trots op je dat je zo'n mooie, diepzinnige tekst hebt geschreven. Complimenten dus!

WJ Slaats zei

Volgens mij keek John Fogerty stiekem mee toe Rene deze song inzong. Mooi hoor!

Anoniem zei

Yep je hebt het helemaal goed :-)