vrijdag 28 maart 2008

Bestaan die nog dan ??? (@^%%$#&@*(*&#%%$@)

"Bestaan die nog dan ?? " Ik hoor het zo vaak, en ik erger me er iedere keer weer kapot aan.

Het gaat over bands, die mensen die zich zelden in muziek verdiepen, zich nog vaag herinneren uit het verleden.
En waar men vanuit gaat dat ze niet meer bestaan.
Alleen maar omdat de huidige media geen aandacht meer heeft voor die bands.

Ik garandeer U, dat U van alle bands die U kan opnoemen, 90% nog bestaat.
Zelfs hele oude wapenbroeders als The Zombies en The Yardbirds toeren nog.

De afgelopen weken is maar weer eens gebleken hoe verschrikkelijk weinig een man als Mathijs van Nieuwkerk (van De Wereld Draait Door) nog voorsteld zonder muziek goeroe Leo Blokhuis nog voorsteld.
Een paar weken geleden presteerde hij het, met de band Kayak te gast, zanger Edward Reekers (de vertolker van hun grootste hit Ruthless Queen), sinds kort weer lead zanger bij de band, voor Max (Werner) uit te maken.

Max Werner was ooit de aller eerste zanger van Kayak.

Een typisch geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt aan de kant van van Nieuwkerk.

Terwijl Reekers een fenomeen is in de vaderlandse rock historie, en een even markante verschijning is als bijvoorbeeld een Barry Hay (die je ook niet Rob de Nijs noemt).
Het beschamende moment (let op reactie van zangeres Cindy Oudshoorn die naast Reekers zit) is te zien als je op DEZE link drukt.

Er ontspint een discussie met minister Rouvoet, een groot fan, waarin de laatste vooral benadrukt dat de band hele goede nieuwe muziek maakt.
Het zal de onwetende van Nieuwkerk een worst zijn, en het resulteert in een razend knappe geimproviseerde mix tussen oud en nieuw door de band.

Enkele weken later heeft van Nieuwkerk Nederlands beste gitarist Adje Vandenberg in zijn programma.
Die speelde ooit in de band wereld beroemde Engelse band Whitesnake.
Die band is nooit echt opgeheven, maar volgens de briljante van Nieuwkerk NET weer bij elkaar.
Ik heb ze toch echt ruim 2 jaar geleden nog live zien spelen hoor.

Goed ik ga dus even wat langslopen hier zodat U van de onderstaande bands niet hoeft te zeggen......"Bestaan die nog dan ??"

Om te beginnen het eerder genoemde Kayak.

Tussen het nieuwe albums van de Nits (ja die bestaan ook nog) en Claw Boys Claw (ja ook weer bij elkaar) kwam Kayak met een fantastisch album, Coming Up For Air

Met een van hollands mooiste vrouwelijke stemmen, die van zangeres Cindy Oudshoorn, als vaste kracht aangenomen, en de charismatische Edward Reekers terug op het nest, kent Kayak vocaal een ijzersterke bezetting.

Zelfs als je nooit iets met Kayak gehad hebt is dit album de moeite waard om te beluisteren.
Check de videoclip van het nummer Undecided HIER.

Fish, voorheen zanger van Marillion (van het nummer Kayleigh), timmert ook nog steeds aan de weg.

En waar Marillion slechts nog een vaste schare fans bedient door alles in eigen beheer uit te brengen en te organiseren, probeert Fish nog steeds de grote massa te bereiken.
En hoe !!! Met zijn laatste CD 13th Star levert Fish iets van zijn beste solowerk ooit af.
En weer een hoogtepunt in zijn toch al grote geschiedenis.
Somber, getekend door de pijn van een gebroken liefde, maar o zo prachtig.
Check een fanvideo voor het titelnummer HIER.

Nazareth is de meest zwaar ondergewaardeerde band in dit kouwe kikkerland die je je maar kunt voorstellen.
Hun laatste studio CD, het fantastische Boogaloo, stamt alweer uit 1998.
In de tussenliggende 10 jaar hebben ze getourd als gekken.
En 1x Nederland aangedaan alwaar een beschamende man of 75 een waanzinnig concert hebben gezien in de Boerderij in Zoetermeer. Ik was er 1 van.
Deze band verdient zoveel meer. Op Arrow Classic Rock staan bijvoorbeeld.
Vooralsnog zullen we naar Duitsland moeten uitwijken als we hun 40th Anniversary Tour willen zien.
En nu is er weer een nieuwe CD, The Newz.
En oh, oh, oh wat is ie weer lekker.
Ik hoop zo dat mensen Nazareth gaan ontdekken als een band die ZOVEEL meer is als "Love Hurts".
Dat ze massaal deze CD gaan aanschaffen en het voor de band weer aantrekkelijk word om Holland aan te doen tijdens hun tour.

Misschien kan DEZE 'fanmade' clip van het van Loggin On mensen wat overtuigen.
Een mooi nummer met een scherpe tekst over het internetgebruik.

Def Leppard.....was dat niet dat bandje met die eenarmige drummer ?? - Yep
En die bestaan ook nog ?? - Yep
Nieuw album uit zeker ?? - Yep
Met op Sgt. Pepper geinspireerde hoes ?? - Yep
Goed volgens de Harrie standaard zeker ?? - Yep
Te zien op Arrow Classic Rock ?? - Yep
Waar jij heen gaat ?? - Yep
Clipje HIER te zien/horen ?? - Yep

Ik heb ze al genoemd.....Whitesnake.
David Coverdale is een vocale held van mij.
En met het album Good To Be Bad heeft hij weer een top Whitesnake album afgeleverd.
Met Whitesnake ballads zoals DEZE en Whitesnake Rockers als DEZE .
Ik blijf de bluesy Whitesnake uit de begin tijd de allerbeste vinden, maar met dit album neemt DC ook een beetje revanche op de gladgepolijste Hair Rock albums van eind jaren 80.
Staan ook op Arrow en als ze half de show afleveren die ik 2 jaar geleden gezien heb dan gaan heel veel mensen merken dat Whitesnake nog steeds een band is om rekening mee te houden en verre, VERRE van dood.
The snake's still crawling !!!
En het mooiste toetje komt in juni van dit jaar !!
Als Uriah Heep hun nieuwe studioparel Wake The Sleeper gaan afleveren.
Een band die gelukkig wel een vaste schare fans heeft in Nederland (waaronder ik).
Dus wanneer dit album gepromoot gaat worden gaan we in ieder geval ruimschoots de kans krijgen om de band de nieuwe nummers live te zien spelen.
Een aantal nummers speelde ze aan het begin van het jaar al, te zien HIER , HIER en HIER.
De kwaliteit van de live opnames is niet super en toch krijg ik hier al kippenvel van.
Dit word een prachtplaat.

En dan heb ik het nog niet gehad over bands die momenteel nieuw werk aan het opnemen zijn, zoals bijv. ZZ Top.
Er word nog steeds heel veel goede muziek gemaakt door hele goede bands die al jaren aan de weg timmeren.
Die het verdienen om op handen gedragen te worden maar door het gros al vergeten zijn.
Echt mensen.....vergeet de Stones.....eert uw jeugdhelden !!!
Greetz,
Harrie (het word een mooie muzikale zomer !!)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Tja Harrie niet iedereen is zo'n muziekprofessor als jij :-)
Mathijs van Nieuwkerk laat zich inderdaad soms van een wat mindere kant zien .... ben het met je eens.
De nieuwe Naz ga ik zeker kopen .... deze mannen rocken zoals rock bedoeld is! Mega goed .... tja en dat ze ondergewaardeerd worden .... wat zal ik zeggen? Nederland is al lang een wat raar landje.

Harrie zei

Ik neem aan dat de nieuwe Heep er ook 1 is die je graag wil hebben ;o)
Heb jij dat nou ook vaak, dat je vertelt dat je naar Mark Knopfler gaat of naar John Fogerty en dat ze zeggen: "Bestaat die nog ??" ?

Greetz Bro

Anoniem zei

Ja de nieuwe Heep koop ik ook .... albums die ik ongehoord aanschaf .... deze bands hebben zich reeds lang geleden bewezen en zijn blijvend toppers .... kortom gewoon kopen die hap!
Ja joh sommige mensen zijn zo stom: Fogerty??? Die maakte toch vroeger muziek met CCR ....! Yeah right ... en nu pulkt hij alleen nog maar in zijn neus :-)
Maandag ga ik naar Knopfler in Ahoy!

Harrie zei

Gaaf. Laat me weten hoe het was.
Volgende week bouw ik eerst eens even een Rene-moment in.
Ik weet dat het niet geeft bij jou, maar ik doe je tekort mijn vriend.

We hebben contact volgende week.

Anoniem zei

Oké volgende week, niet deze week want ik heb het 'gekmakend' druk. En inderdaad vind ik het niet erg als je er niet toe komt om nader contact op te nemen. Verplichtingen daar doen wij in onze vriendschap niet aan! Uiteraard leef ik wel met je mee.