donderdag 11 januari 2007

Waits A Minute.....

Soms als de Whisky links afslaat in mijn ziel dan heb ik veel, HEEL veel behoefte aan Tom Waits.
Tom Waits die schildert met muziek. Iedere song een schilderij, een foto, een Vaudeville stuk een art film.

Geen song gaat voorbij zonder dat ik dat jongetje met zijn invalide vriendje voorop de fiets de heuvel af zie roetsen.......ik zie die hoer op een straathoek staan terwijl ze in gedachten de kerstkaart aan haar vader schrijft........ik zie de man aan de bar hangen wiens vrouw er net vandoor gegaan is......de jongeman die net zijn weekgeld gehaald heeft en een weekend vol drank en liefde tegemoet gaat en het fabrieksmeisje dat schuchter naar hem lacht.......de soldaat in de loopgraaf....
En zelf zonder de teksten te lezen of te horen zie ik Louisiana, Montana, Texas, achterbuurten, stoffige straten, rokerige bars, Cadillacs.
Proef de Whisky, de BBQ chicken, een eerste kus.

Hij schildert met gruizige Blues, Gospel, Jazz, Rock'n'Roll maar ook met gesproken woord.
De muziek omlijst zijn teksten ontdaan van het couplet-refrein-couplet idioom.
Soms gewoon de bewerking van een krantenartikel zoals in The Road To Peace.

Ik ga beslist niet zijn hele ouvre bij U aanbevelen, zoveel whisky maken ze niet in de wereld, maar in mijn ogen is de essentie van Tom Waits in 3 albums te vatten.
Asylum Years, Swordfishtrombones en zijn nieuwe 3CD "Orphans"-Brawlers, Bawlers and Bastards.
En misschien nog de single Jesus Blood Never Failed Me Yet die Waits samen met klassiek componist Gavin Bryars opnam.


Met name die Orphans CD heeft me bij de strot. Maar iemand anders heeft daar ergens al wat moois over opgeschreven geloof ik....
Niet aan te raden als je erg depressief bent, maar anders bij tijd en wijlen ZO mooi.

Cheers !!

Greetz Harrie

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn laatste whisky nam ik ruim 10 jaar geleden, drink sowieso helemaal alcohol-vrij en dat voelt veel beter: een helder hoofd is heerlijk om te hebben. Of het daardoor komt weet ik niet maar met Tom Waits heb ik dus niet zo veel (eigenlijk niks zelfs). Toch schets je mooie beelden in deze weblogbijdrage los van Waits :-)

René

Harrie zei

Luister naar de nummers Rene, want zoals John Lennon al zei: Give Waits A Chance......of was dat nou Peace ??

Greetz
Harrie ;-)

Anoniem zei

Nee voorlopig niet ik zit in een fase van het leven waarin ik de Lichtkant ervaar :-)

René

WJ Slaats zei

Tom is great, daar heeft Harrie gelijk ik.
Persoonlijk houd ik heel erg van whisky (liefst de Ierse, maar een Jack Daniels mag er ook wezen), maar een alcoholvrij leven is ook niet verkeerd merk ik de laatste tijd. Daar heeft Rene dan weer gelijk in :-)
Aan het Tom Waits lijstje zou ik ook nog Raindogs willen toevoegen..

Willy