donderdag 25 januari 2007

Lust.....

In woord en gedachte een passend onderwerp voor een Blog dat de naam "Dirty Harrie's Blog" draagt.
Maar toch waarschijnlijk niet geheel wat het op het eerste oog lijkt.

Mijn reis door de muziek kende eind jaren 90 voor het eerst plezierig succes.
Binnen de scouting vereniging waar ik op zat, wemelde het van de muziek en de muzikaal begaafden, zodanig zelfs dat er binnen die club een bandje werd opgericht genaamd Lust.

Het bestond uit:
Desmo Schut - Drums/Zang
Jeroen De Zeeuw - Leadgitaar/Zang
Mario "Toney" De Zeeuw - Bas
Sven Hendriks Franssen - Gitaar

Een leuke club gozers, met de looks en de talenten om het ver te schoppen.

Begonnen in 1990 als Hobby coverbandje, maar steeds meer ruimte makend voor hun eigen nummers. In 1996 gaat het al steeds beter met hun eigen muziek.

Sven

In 1997 nemen ze hun eerste echte demo op en doen ze mee aan de voorrondes van de Heidepop prijs. Een plaats in het midden van de einduitslag deed ze toen goed, maar ze wisten dat ze in 1998 beter moesten scoren.
En dat deden ze, met een derde plaats stonden ze op 25 juli 1998 op het Heidepopfestival tussen grote namen zoals: Bettie Serveert, De Osdorp Possee en de Heideroosjes.

Hun muziek was een combo tussen VanDale, VanVollenhove en het huidige Spinvis, en het feit dat die 3 namen bijna niemand iets zeggen, verklaart een deel van het feit waarom het niet wou lukken om door te breken.

Je zag dat ze vlak tegen zo'n doorbraak zaten.
Hun teksten nog wat te zweverig soms, en muzikaal niet op alle fronten even begaaft, maar dat valt ook te zeggen over de oer U2, en kijk eens waar die beland zijn.

Uiteindelijk moesten er harde keuzes gemaakt worden, en bleef de band te lang wankelen op de keuze voor een maatschappelijke carriere en een muziek carriere. Het ene bood zekerheid en een inkomen, het andere ontberingen en armoe zonder garantie op succes. En omdat de resultaten in die lange twijfelperiode erg wisselend waren sloop er ook de bekende "muzikale meningsverschillen" variant in de band. Dus uiteindelijk bloedde de band dood.

Ik heb nog een keer de microfoon ter hand mogen nemen op een reunie concert terbate van het goede doel (op een oudejaarsavond, het is me thuis nog niet vergeven ;-) , maar dat was het wel zo'n beetje.

En als ik tegenwoordig naar die X-factor Pop Idol programma's kijk denk ik: "Ik wou dat die gozers nu hun kans konden pakken !!" Met het in aanleg goede materiaal, soms zelfs briljant, hun toenmalige jeugdige enthousiasme, en een extra stukje levenswijsheid ligt daar nog steeds een briljante Nederlandstalige Rockband te wachten op het "grote publiek".

Desmo 2006

Gelooft U mij als ik zeg dat hun eigen nummer Onweer een van de meest briljante nederlandstalige Rock Ballads is die nooit officieel is uitgebracht.

Nu zal het moeten via dit weblog en zijn dubbelle handvol lezers. Want om terug te keren naar 'plezierige succeservaring', ik heb dus 1 demo CD van hun thuis in de kast staan. Een semi-professioneel in een studio opgenomen CD-tje, inclusief opdruk en inlay, en wat mij betreft de band op zijn hoogtepunt. Opgenomen op 26,27 en 28 februari 1999.

In de inlay staat een dankwoord naar mij, en dat komt omdat ze drie teksten van mij gebruikte.

Ergens was onstaan dat ik een hele lading ideeen en teksten mocht droppen bij ze.
4 daarvan eindigde in hun set, 3 zelfs op hun demo CD.

Van Het Feest (Een Niet Zo Depri Song), zijn geen opnames. Een nummer waar ik alleen de tekst voor heb geleverd.
Van Funky (eigenlijk getiteld Mijn Vrienden) leverde ik ook alleen de tekst.
Voor Amber en Loop Naar De Hel leverde ik de tekst en een deel van het muzikale basisconcept. (Lees: ik legde uit hoe het volgens mij moest klinken en ze lieten daar respectvol veel van overeind)

Funky ging over de club mensen waar we toendertijd mee omgingen. Iedereen die in het verenigingswezen zit kent wel de kleine feestjes die volgden op bijeenkomsten of repetities.
Aangezien Scouting op zaterdag bij elkaar kwam, werd op de zaterdagavond vaak de afsluiting van de bijeenkomst en het vieren van het weekend gecombineerd.

Amber is een collectie van vrouwen die ik gekend heb. De een beter dan de ander, maar gezamenlijk vormde hun verhaal het verhaal van Amber. Geen mooi verhaal, maar bestaand uit waargebeurde elementen. Bevat een paar tekstvondsten die ik ook vandaag de dag nog steeds goed vind.

Bij Loop Naar De Hel kun je goed horen dat Thunderstruck van AC/DC een populair nummer was ;-)
Het was een in mijn hoofd een combinatie tussen Saturday Night's Allright (For Fighting) em The Bitch Is Back van Elton John.
De Stam afdeling (Scoutingterm) waarbij de heren hoorde heette Ad Fundum, een tekstueelgrapje wat ik dus regelmatig liet terug komen.

Misschien niet op alle fronten perfect, maar een goed luisteraar hoort het grote potentieel wat deze jongens hadden.
Misschien nog wel het meest op een nummer waar ik niks mee van doen had. De Jamsessie Where Funky Toney Meets De Echte Rockers. De titel van het nummer verwoord iets van hun uiteindelijke ondergang, maar de muziek die erin ligt zou mij voldoende inspiratie en ideeen kunnen geven om minimaal een EP met nummers te vullen. Mischien wel een hele CD.

Greetz,
Harrie
(P.S. De teksten zijn op aanvraag leverbaar)

2 opmerkingen:

Desmo zei

He Harrie!
Vet man dat stuk over Lust!! heel gaaf!! echt super!!
De rest trouwens ook!
Moeten maar weer eens gaan jammen ;o)

Succes met alles!!
Hope to see ya soon. Kletsen we ff bij.
Gr, Desmo

Harrie zei

I'll make ya a deal Des'. Als jij de jamsessie regelt, ga ik een gig regelen ergens. "Lust Revisited" ofzo ;-)
Dat bijkletsen gaan we zeker doen !!
Ga binnenkort wel een keer op een zaterdagmiddag langs de PM. Super om je weer eens te lezen/zien/ horen.
Greetz
Harrie