woensdag 15 november 2006

Obscuur

Als ik jullie op een reis door mijn CD kast zou nemen, dan zou de eerste stop de 4 Non Blondes zijn.
Ik denk dat de meeste van jullie hun nummer What's Up ? nog wel kennen. http://www.youtube.com/watch?v=G7PJg01RegA

Ik durf er mijn weblog onder te verwedden dat weinigen van U wisten hoe het album heet waar het vanaf komt.
Ik wel, het is Bigger Better Faster More uit 1992.


Het enige album dat de band ooit uitbracht. Het succes van de single What's Up werd zangeres Linda Perry te groot, waarna ze de band verliet en solo verder ging. Momenteel schrijft ze veel voor anderen, en produceert ze voor haar eigen artiesten stal waaronder haar ontdekking James "You're Beautiful" Blunt.

Ik heb wat met dit soort oscure albums en artiesten.
Ik vind het heerlijk om te duiken in de pareltjes waar de rest van de wereld zijn neus voor ophaalt.
Soms pak ik gewoon een CD bij Joep (mijn vaste platendealer in Ede) van zijn low budget balie voor een Euro of 5, om te ontdekken dat er pareltjes op staan waar ik niet van had durven dromen.
Soms zijn het bevliegingen uit mijn jeugd, die ik dankzij instanties als Fonos http://www.fonos.nl/ na lang speurwerk (weer) heb kunnen bemachtigen.


Het is een soort 'kick' die ik in mij draag om altijd op zoek te zijn naar nieuwe muzikale impulsen.


Mijn meest obscure item ?? Een singeltje van Pale Fountains getiteld Thank You. Ook die heb ik van internet af kunnen plukken, maar die ga ik U verder niet aanbevelen.

Voor wie het aandurft (denk New Wave), volgens:

http://perso.orange.fr/chambermettes/discogra.htm

hebben ze nog heel wat meer uitgebracht. Maar in Holland zullen nog heel weinig muziekidioten dit singeltje op zolder bewaren.


Ik heb destijds alleen de single van What's Up van 4 Non Blondes gekocht, en ben nu al weer heel wat jaren de platenbakken aan het na snuffelen voor het album. Ik heb het wel als MP3 (Lang Leve het internet !!) maar als ik 'm ooit ergens tegen kom is hij van mij.

Laat mij U verzekeren dat er voor Anouk al vrouwen waren met ballen zo groot als meloenen die super groovy en kicken rockmuziek maakte. En fans van Anouk of soortgelijke "rockchick met ballen muziek" liefhebbers zouden de 4 Non Blondes echt moeten proberen. Maar niet TE veel mensen, want dan is het niet obscuur meer. ;-)

Ik ga nog verder met snuffelen en ontdek voor U de Sky High's, Damian Wilson's, Bodine's Lemming's, Picture's, Horizon's, Vandenplas, Lucifer's Friend's, Tower's en Trans Siberian Orchestra's..........maar die komen we vanzelf verderop wel tegen.

Greetz,

Harrie

Geen opmerkingen: