donderdag 15 oktober 2009

Spring Child


Nu de winter met haar eerste vorst zijn intrede heeft gedaan, wil ik het nog even met U over Lente hebben.
Over een nummer van Blues Based dat ik nog met u wil behandelen.

Het nummer Spring Child is zonder twijfel voor mij het allermooiste dat Rob en ik samen hebben gecreëerd.
Dat vind ik, en ik weet dat zoiets heel persoonlijk is, maar het nummer heeft heel veel speciaals.

Ik schreef de tekst naar aanleiding van een meisje wiens verhaal ik heb leren kennen door mijn vak.
Een moeilijk meisje voor velen, en een met een lang en triest verhaal in haar rugzak.

Het gaat veel te ver om het hier uit te diepen, maar in het kort komt het er op neer dat naar mijn idee het kind in de zorg verstikte.



Caberetier Herman Finkers schreef in het boekje van zijn laatste theatervoorstelling over zijn geestelijk gehandicapte neef.
Hij vraagt zijn neef : "Wat ben je nu eigenlijk, een mongool of iemand met het syndroom van Down ??".
Waarop zijn neef antwoord: " Nou Oom Herman, kijk dat zit zo, vroeger was ik een mongooltje. Daarna werd ik een bewoner en nu ben ik een cliënt."

Dat vertaalt voor mij perfect de verzakelijking van de zorg, waar er naar de casus en bijbehorende subsidie gekeken word, en niet meer naar het kind ACHTER de casus.

Ik had met de dame in kwestie heel veel plezier en een goede band, en aan haar is het nummer opgedragen, al zal ze dat waarschijnlijk wel nooit weten.


Rob schreef er een stuk schitterende muziek bij.
Het nummer, in zijn geheel met mijn zachte, tere (tedere als U wil) stem gezongen, is in 1 take opgenomen zonder rehearsal vooraf.

Het is verre van foutloos, maar het geeft me kippenvel iedere keer weer als ik het hoor.
Het pakt precies de juiste intentie en sfeer.
Ik ben echt mega trots op dit Blues Based nummer.

Ik heb al eerder gezegd, Blues Based ballads mogen echt ergens overgaan, en verder gaan dan 'ik hou van jou en blijf je trouw'.
Dit is er zo een mensen.

Lees de tekst hieronder en beluister het nummer hier.


Spring Child

Oh she is bright and sparkling fun
Like cherry blossom in the sun
A butterfly of broken dreams
She’s always strong or so it seems
She brings the first sweet rays of smile
Makes people happy for a while

Child of spring
You dance and sing
You’re free and wild
My summer child


They try to break you but they can’t
They cage what they don’t understand
Those winter men look at them all
Think that they’re right waiting for fall
One of these day you prove ‘m wrong
And you’ll be singing your new song

Child of spring
You dance and sing
You’re free and wild
My summer child


I wished that I could have my way
And they would listen when I say
That that young woman underneath
She needs to fly and just be free
Maybe that will happen when
You’re not a case but child again

Child of spring
You dance and sing
You’re free and wild
My summer child

Child of spring
You move and swing
You twist and twirl
My summer girl



Greetz,
Harrie & Rob

3 opmerkingen:

René zei

Inderdaad een prachtig nummer. Mooi ook de tedere zangstijl, het gitaarspel is eveneens fraai. Buitengewoon mooi tussenstuk trouwens. Ik ben zeer benieuwd naar een technisch gezien betere opname. Met simpele middelen kan dit veel mooier worden opgenomen. Voor hulp, advies weten jullie me te vinden. Jullie zijn ook welkom voor een opnamesessie in mijn homestudio, zo jullie dat wensen.

Anoniem zei

ja erg mooi dit nummer!!

willy

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.