maandag 10 augustus 2009

Kozmic Blues....


Kozmic Blues.
Kosmische Blues.

Kozmic Blues is de titel van een LP en een nummer van Janis Joplin en Big Brother & the Holding Company.
En ik zat me af te vragen wat dat inhield, die kosmische blues.

In ieder geval moest het een flink grote blues zijn.
Maar de blues is geen depressie, dus het moest nog wel wat 'overwinbaars' zijn.


Misschien is het vergelijkbaar met het gevoel dat ik had toen ik van de week las/hoorde dat Willy DeVille overleden was.
En groots rock en roll artiest van ongekende klasse, maar 's avonds ging het in het nieuws nog steeds over zaaddonoren van Michael Jackson.

En dat vond ik zo jammer, want het deed beide artiesten niet de eer en het respect aan wat ze verdienen.


En misschien ligt het antwoord wel in het levensverhaal van Janis zelf.
Ik heb al menigmaal mijn fascinatie met deze vrouw uit gesproken in dit blog.

En of je haar stijl nu waardeert of niet, niemand zal kunnen ontkennen dat er weinig artiesten waren die zo pijnlijk de blues konden blootleggen als Janis.

Omdat ze keer op keer in pijnlijke relaties dook die gedoemd waren om te mislukken.
Terwijl alles waar ze naar op zoek was een beetje liefde was.

Hoe dan ook, hieronder is de tekst te vinden die de titel Kozmic Blues bij mij los maakte.
Een beetje als een ode aan Janis......en hoewel de tekst zelf daar misschien ver gezocht voor is ook een beetje als een ode aan Willy (Mink) DeVille
Enjoy !!


Kozmic Blues

Een vrouw is soms de slag
In het wiel van de tijd
Je vraagt haar om haar ziel
Haar hart is wat je krijgt

Haar blues is diep en blauw
Het lied van zuster maan
Je lijf wil dat je komt
Je hoofd schreeuwt om te gaan

Liefde hemels mooi
Is een wankele koers
Naar het blauwe hart
Van kosmische blues


Oh liefde maakt je blind
Maakt dat je trein ontspoord
Je drijft mee met het tij
En passie dendert voort

De zee is ruw en wild
Maar beter dan het strand
Waar zon genadeloos
Haar teken in je brand

Liefde hemels mooi
Is een wankele koers
Naar het blauwe hart
Van kosmische blues


Brandmerk van de liefde
Ik draag haar vol van trots
Daar waar ik gestrand ben
Een kale koude rots

Hier verrijst mijn toren
Als baken voor de mens
Gevoed door al het vuur
Van elke diepe wens

Liefde hemels mooi
Is een wankele koers
Naar het blauwe hart
Van kosmische blues

Greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: