zondag 29 juni 2008

Toontjes II


4 Kleine dingetjes ('Toontjes' zoals ik ze ooit gedoopt heb) van een volstrekt verschillend kaliber.

Om te beginnen iets, waar ik zelf helaas mee behept ben, dat 'Hooikoorts' heet:


Sex in de natuur
Is steeds van korte duur
Iedere vorm van genot
verdwijnt in een lading snot
Ik snotter en ik proest
Ik krabbel en ik hoest
Gelukkig zijn de beestjes hooikoortsvrij
Anders kwam er niks gedaan in de maand van Mei

En in eenzelfde melige bui onstond het korte meesterwerk 'Anti-Lope':


Een hertje in Afrika
Zei: “ik ben anti-lope”
En heeft dat toen de leeuw kwam
Met de dood moeten bekopen

Veel serieuzer van aard is wat ik geschreven heb in de dagelijkse overdracht van mijn vorige werkplek, toen ik daar samen met collega Monique afscheid nam.
Het heet 'Bitter Afscheid':

Een laatste groet
voor wie dit leest
We stoppen nu
Het is mooi geweest

Bitterzoet
Op de punt der geest
Smaakt dit afscheid
Nog het meest

Als het alleen maar
Had gekund
Hadden wij ‘ons’ graag
Nog wat tijd gegund



En uit dezelfde koker als Mooie Stilte komt het gedicht "Simpel".
Mooi en oh zo waar:
Simpel

Wat de wereld zegt
Wat de wereld doet

Wat de wereld wil
Van de wereld moet


Het maakt niets meer uit
‘t is mooi en ik wist het

Ik hou gewoon van je
Zo simpel is het


Greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: