woensdag 4 juni 2008

Onweer II


Onweer......daar hebben we de laatste dagen weer een best portie van gehad.
Ik blijf het een machtig en indrukwekkend verschijnsel vinden.

Van de week heb ik een tijd buiten naar de bliksem zitten kijken die tussen de wolken heen en weer slingerde.
Toen het ook naar de grond toe begon te slaan ben ik toch maar in ontzag naar binnen gegaan.

Ik kan me op dat soort momenten zo goed voor stellen dat een Noorse visserman zo'n 1000 jaar geleden zich voorstelde dat de Goden daar boven elkaar met bliksemende hamers en aambeelden te lijf gingen.
En dat de bijbehorende donder het gegrom was van de bovennatuurlijke beesten die de Goden bereden.


Maar goed, een paar weken geleden hadden we ook al een fikse bui.
Natas' moest naar de kapper vanuit haar werk, dus ik had de auto naar haar gereden en haar fiets mee terug genomen i.v.m. het naderende onweer (zo'n nobele ridder ben ik wel ;o) ).

Het was al een geruime tijd droog geweest, de hooikoorts zat er stevig in en ik verlangde erg naar de verkoelende regen.
Die gedachte leidde me in mijn hoofd naar nummers als Let It Rain van Clapton, I Wish It Would Rain van Phil Collins en Love Reign O'er Me (en ja ik weet dat Reign hier geen regen betekent ;o) ).
En die nummers over de reinigende werking van een fikse regenbui leidde weer tot het nummer Onweer II.

Waarom Onweer II hoor ik U denken, en niet Onweer I of gewoon Onweer ??

Wel, het eerste nummer dat Onweer heette in mijn muziek historie was van de band Lust, waar ik ook nog teksten voor geschreven heb.
Een nummer waarvan ik nog steeds vind dat het op een Nieuw Nederlands Peil CD thuis hoort.

En omdat dat nummer ook een beetje dezelfde strekking heeft, blijft dat nummer altijd de originele Onweer voor mij.
En mijn tekst dus Onweer II.

Ok, hoop dat jullie weer genieten van weer een tekst !!


Onweer II

Onheil aan de horizon
Ik zie de mens die vlucht
Hoor de stilte voor
Ruik ozon in de lucht

De eerste druppels vallen
En elke koude tik
Mantra van de storm
En in het hart sta ik

De harde regen geselt
Het snijd de adem af
Maar ik blijf nog staan
Want God ik ben niet laf

Oh laat de regen komen
Was al mijn zonden weg
Doop me met herstel
En maak het kromme recht

Harde donder start
Trilt scheuren in mijn hart
En het licht slaat in
Op zoek naar nieuwe zin
Naakt in de regen
Zal ik waarde wegen
Het oog van de storm
Geeft heel mijn leven vorm

De bliksem wit en hoekig
Slaat in tot op mijn ziel
Ontbloot in het zwart
Weer mijn achilleshiel

Het water brengt de waarheid
Dringt door tot op het bot
Alles wat ik schreeuw
Word overstemd door God

Harde donder start
Trilt scheuren in mijn hart
En het licht slaat in
Op zoek naar nieuwe zin
Naakt in de regen
Zal ik waarde wegen
Het oog van de storm
Geeft heel mijn leven vorm


Greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: