maandag 7 juli 2008

Holy Priest !!!!

God zij dank vallen er in de muziek wereld nog steeds waanzinnig mooie pareltjes te ontdekken.

In deze tijd waarin de Dusty Springfield sound-alikes over elkaar heen struikelen, zoals een Duffy, een Adele of de zwaar overschatte Amy Winehouse (die creatief permanent verwisselt heeft met destructief), is het niet makkelijk om de parels in de zijlijn hun plek in de schijnwerpers te geven.
Maar ik wil er voor 1 een lans breken, the amazing wonderful Miss Dede Priest !!!

Ik kwam een nummer van Dede tegen op een sampler CD die bij het blad Revolver zat.
De titel van het nummer ("I Met The Moon In Holland") viel me al op voor ik de CD geluisterd had.
Maar toen ik het nummer hoorde tussen een hele rij onbekend spul, bleef ik het ook op repeat gooien.
Vanaf de allereerste keer greep deze waanzinnige strot me bij de mijne en was ik verkocht.

Op zoek via internet kwam ik op haar site waar ik een sample hoorde van Dede's versie van de traditional gospel Wade In The Water. (druk maar op de titel om te luisteren)

Ik was met een klap verkocht, verknocht en baptised !!!
Dit was een unieke persoonlijkheid en een WERELDSTEM !!
Een kruising tussen Mahalia Jackson, Aretha Franklin en Janis Joplin.

Ze kan ontroeren met blues en soul, zoals in Blues Wine, maar ook verleiden zoals in het opwindende Cotton Candy.

En vergeet niet ouderwets Blues-Rocken zoals in Save Me From The Devil/Jive Man .

Dede bleek een flinke mooie Texaanse dame te zijn met haar roots stevig in de traditionele Gospel en Blues.
En klaarblijkelijk vertoefd ze de laatste jaren in Holland waar ze een Hollandse begeleidingsband om zichzelf heen verzameld heeft.

Ze nam in 2007 al een demo/debuut CD op die in 2008 bij toeval ontdekt werd door het label CoolBuzz, die het God zij dank op de markt brachten.
Zo kunnen we allemaal genieten van het waanzinnig goede album Candy Moon.

Blog vrienden, deze moet je niet downloaden, deze moet je gewoon gaan halen bij de platenboer.
Dat verdient Dede.

Of beloof me op zijn minst dat, wanneer je een keer in de buurt van een optreden van haar bent, dat je je live laat overtuigen.
Ik weet zeker dat ik dat ga doen.

Enjoy & Greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: