zaterdag 27 juni 2009

Bayou belevenissen....aka Moeras Van Mijn Bestaan


Er zijn 3 culturen op deze aardbol die mij mateloos aanspreken.
Allen om verschillende redenen.

Zo heb ik altijd wat gehad met de Japanse cultuur, van kinds af aan al.
Is een beetje Bruce Lee zijn schuld.
Maar ook de Indianen en hun cultuur hebben me altijd aangesproken.

Een van de laatste culturen die me mateloos is gaan fascineren is de Cajun cultuur.



Cajun staat, kort door de bocht, voor dat deel van Amerika dat zijn wortels heeft in de Franse kolonieën in Amerika omstreeks 1700.
Verjaagd uit dat deel van het land dat ze Acadië noemde belande de Frans sprekende Acadians (in het Engels verbasterd tot 'Cajuns') in de moerassen van Louisiana.

Later kwamen daar nog veel ontsnapte slaven bij die hun aandeel leverde in de cultuur.
En het brandpunt van deze cultuur ligt toch wel in het bruisende New Orleans.


Maar wat zijn nou kenmerken van die Cajuncultuur.
De beeldvorming zogezegd.

De moerassen, met hun van muggen vergeven zinderende broeiende warmte.
Door de bevolking Bayou's genoemd.
Leefgebied van de vele alligators, en broedplaats van Voodoo en al haar rituelen.

Dat is een mooie plek om mee te beginnen in ons hoofd.

Er is een eigen eetcultuur (U kunt vandaag de dag nog Cajunkruiden kopen in iedere supermarkt) met kruidige en pittige specerijen, kip en garnalen en een plaatselijk gerecht met de minder smakelijke titel Gumbo.

De muziekstijl is ook een eigen cultuurgebonden stijl.
Men maakt gebruik van arcordeon, viool en acoustische gitaar en noemt de stijl Zydeco.
Een soort uptempo mix van country, blues en dixie. (Maar da's weer kort door de bocht)

Ik kijk altijd gefascineerd naar die muziekbands die voor begrafenissen uitlopen, en de 2 hebben wel wat met elkaar te maken.

En New Orleans heeft haar eigen Carnaval.
Het Mardi Gras.

Een feest van eten, drinken en dans en prachtige parades, en het mooie gebruik dat vrouwen nogal regelmatig hun borsten ontbloten.

Veel van mijn fascinatie is aangewakkerd door het feit dat Creedence Clearwater Revival nogal wat nummers maakte met referenties aan deze cultuur.

Met als hoogtepunt voor mij Born On The Bayou.
Een nummer waar de zompige moerassen, de door zinderende lucht gedreven blues, de sfeer van Mardi Gras allemaal in door klinken.

Een jaar of 2 a 3 was zingen van dat nummer bijna iedere zondag mijn kick off voor een nieuwe week.
Heerlijk nummer, maar om het met het juiste gevoel te zingen heb je wel wat kennis van de Cajun nodig.

Affijn, een tijdje terug begon ik met het schrijven van het nummer Moeras Van Mijn Bestaan.
Een nummer waar ik de sfeer, tradities en beelden van de Cajuncultuur in wou verwerken.
De tekst zelf is een Blues tekst die gaat over alle vormen van innerlijke strijd.

De combi is er een die ikzelf geslaagd en mooi vind.
Enjoy !!!!!!



Moeras Van Mijn Bestaan

Koortsdromen in mijn kop
Als naalden in een pop
Ze prikken zonder pijn
Zijn giftig met venijn
Al mijn demonen waren vrij
zoeken naar iets zwaks in mij
Want hier roept men de voodoo aan
In het moeras van mijn bestaan

Het bloeden van de nacht
Brengt muggen tot hun jacht
Onder het oppervlak
Staan ogen rood en strak
Onder het zwarte water daar
Schuilt een fel en scherp gevaar
En mist verhult de rode maan
In het moeras van mijn bestaan

De Cajun in mijn bloed
Zwerft tussen kwaad en goed
Terwijl ik zucht en zweet
Want alles hier is heet
Het voedsel en de vrouwen
De gospel en het rouwen
Ze branden als een zilte traan
In het moeras van mijn bestaan

Nu alles hier verstomt
Het afscheid nader komt
Van alles wat ik had
Het feesten en de stad
Mardi Gras en New Orleans
Ga met God ik zeg tot ziens
Al wat ik lief heb moet vergaan
In het moeras van mijn bestaan


Greetz,
Harrie

4 opmerkingen:

René zei

Yes Cajun ... and the Bayou ... ook voor mij bronnen van inspiratie. Je tekst is buitengewoon sfeervol. Er gaan bij mij gelijk muziekbellen rinkelen. Als je geen plannen hebt met anderen om het op muziek te zetten, dan doe ik het ... uiteraard alleen als je dat goed vindt.

Harrie zei

Ik zou het een eer vinden !!

En ik ben benieuwd !!

Greetz,
Harrie

René zei

Heb muziek erbij geschreven van een hoog Bayou-gehalte, met een bluesy touch en ook nog een meer melodische strofe erin. Wellicht kunnen we hem een keer samen opnemen. Ik zal zien of ik er daaraan voorafgaand nog een demo van maak. Ik zal de tekst met muziek in elk geval naar je mailen dan kun je de songstructuur bekijken.

René zei

Tekst en muziek van 'Moeras van mijn bestaan' http://www.shorttext.com/wheedh738. Wat mij betreft volgens binnenkort opnames.