dinsdag 23 juni 2009

Willem

Ik kwam bij toeval een oude bekende tegen.
Op zoek naar een specifiek album op internet kwam ik een mp3 versie tegen van een verzamelalbum van Willem Duyn.

Goeie ouwe Willem.
Ik had wat met Willem.
Vol levenslust, vol zelfspot, gezellig, schijt aan regels en structuur.
Willem was gewoon Willem.



Na zijsprongen en goedbedoelde maar oudbollige Engelstalige probeersels....



....in outfits als Speedway en Les Etoiles brak Willem voor het eerst echt door met Mouth en MacNeal.
Later werd dat nog Big Mouth en Little Eve.

De liedjes werden beter, en Willem werd gekker.
Met name in de clips.

Ik leerde Willem kennen in zijn eerste comeback.
In zijn eentje, en in het Nederlands, bracht hij Hollands meest briljante autobiografische songtekst: "Willem (Wat Heb Je Grote Handen)".

Ik hield van de liedjes van Willem.
Herkenbaar, want vaak waren het Nederlandse teksten over bekende Engelse/Amerikaanse hits.
Maar altijd met de bekende Willem nuchterheid en humor.

Als songschrijver vind ik nummers als Zal Ik Een Krekel Wezen, Dag Dikke Olifant (Whiskey In The Jar van Thin Lizzy) en Eerste Trein Naar Zandvoort nog steeds geniaal.
Ze zijn simpel maar effectief, vol humor en zelfspot.
Ik wou dat ik zo kon schrijven.

En Willems rauwe, doorleefde (en doorrookte en gemarineerde) stem, maakt dat zijn liedjes zelfs een soort Neder-Soul mee krijgen.


Ik denk dat Willem thuis misschien wel een heel andere man was.
Met kopzorgen, persoonlijke demonen om te verslaan en altijd die drang naar succes.
Maar daar merkte je op TV nooit wat van.
Daar was Willem altijd maf en vrolijk.

En mede daarom gunde de goden Willem een 3e come back.
Toen Bennie Jolink, zanger van Normaal, zijn motor nogal onbenullig oerendhard tegen een boom parkeerde zat de band Normaal zonder zanger.
En maar één man kon die markante Jolink tijdelijk vervangen.
Willem Duyn.

Door de Hökers liefdevol omgedoopt tot "Opa Willem" mocht Willem nog één keer groot succes hebben.
Zijn grootste.
Met een bewerking van het nummer Wünderbar, en met zijn eigen lijflied Willem in een liveuitvoering.

Op 4 december 2004 stierf grote Willem.
Ik vond Willem een toffe gast.

Ik mis Willem wel een beetje.

Greetz,
Harrie

1 opmerking:

René zei

Wow dat heb je mooi verwoord. Zo kende ik Willem niet, ik ga het e.e.a. als ik tijd heb eens rustig beluisteren.