dinsdag 2 oktober 2007

John Lawton....


13 Oktober ga ik met mijn muzikale broeder Rene naar mijn muzikale held John Lawton.

John komt naar Holland om te spelen op de jaarlijkse Uriah Heep fanmeeting in Langbroek (nabij Utrecht) waar ik al vanaf de eerste editie trouw naar toe ga.
De eerste keer hebben Rene en ik daar zelfs gespeeld met mijn toenmalige band Sinister Purpose, samen met Focus (met Thijs van Leer).
Ik heb John leren kennen via mijn passie voor Uriah Heep. En zoals het zo vaak gaat, ik bleek John eigenlijk al te kennen en in huis te hebben, maar dat wist ik nog niet.
Op een mij dierbaar singeltje, met Love Is All uit de Butterfly Ball stond een B-kantje met het prachtige nummer Little Chalk Blue.
Een nummer wat notabene van de originele LP persing gehaald was, en als obscuur b-kantje werd misbruikt.
Bij alle latere CD persingen is die schroomlijke fout gelukkig herstelt.

En het kon nog gekker, mijn broer had een enkele plaat van de Les Humphries Singers.
Jazeker, die in Duitsland gelegerde groep zangers en zangeressen, in Nederland bekent van hits als My Father's House en Mexico.
En ook daar stond John op.
Uiteindelijk leerde ik John echt kennen als de opvolger van zanger David Byron in Uriah Heep (76 tot 79).
En het Uriah Heep album Firefly behoort tot op de dag van vandaag tot een van mijn favoriete albums of all time.
John's carriere had hem via de dubbel-job Les Humhries Singers en als zanger van de Duitse Hard-Rock band Lucifer's Friend naar Heep gebracht.
Na zijn periode bij Heep keerde John terug naar Lucifer's Friend, om via de Bands Zar en Rebel (beiden 1 album met John) naar zijn 'eigen' band Gunhill te groeien.
Gunhill was een soort voortzetting op LF.
Daar omheen brengt John solo albums uit, start eenmalige projecten met Ken Hensley (ex-Uriah Heep keyboardist) en Steve Dunning en begint in 2004 zijn echt eigen band, de John Lawton Band.
Die brengen een zwaar ondergewaardeerd rock album uit Sting In The Tail.
Het is rond deze periode dat ik voor het eerst John live heb zien spelen.
En ware ik al niet verkocht aan de fantastische stem van deze man, dan was het zijn innemelijke persoonlijkheid tijdens deze concerten het wel.
Een ongelooflijk aardige man met tijd voor zijn fans.
Binnenkort komt John met een samenwerkingsproject met gitarist Jan Dumee (ex-Focus), On The Rocks.
Keep checking this area !!!
Ik geef U graag mijn persoonlijke John Lawton Top 10:


mocht dit alles U niet overtuigen.......kom dan zelf kijken op de sHeepmarket.
Voor 15 Euro verzeker ik U een waanzinnig concert dat U zonder twijfel zal overtuigen !!
Greetz,
Harrie "Oh Johnny Boy" Hendriksen

2 opmerkingen:

RACDEK zei

John Lawton rules! Ook een van mijn helden absoluut. Wat een stem en wat een karakter. Geweldig, hij zou een voorbeeld moeten zijn voor de vele omhoog gevallen sterren die naast hun schoenen lopen van de kapsones. Nee dan John, een van de beste stemmen in rock 'n' roll en vervolgens zo benaderbaar als mijn buurman. Zijn album Sting In The Tale is inderdaad gigantisch onderschat. Dat is te gek voor woorden want het is een van de beste rockalbums ever! Oke Harrie wij gaan dus naar de sHeep en we gaan er daar rockend and rollend tegenaan!

Rene

ps
review over nieuw Fogerty-album volgt ... maar eerst het album nog diepergaand tot me door laten dringen

WJ Slaats zei

Veel plezier in Langbroek!!!

Willy