donderdag 20 mei 2010

In Memoriam: Ronnie James Dio


Daags nadat ik over Frank Frazetta geschreven had zat ik 's nachts tijdens mijn slaapdienst langs teletekst te zappen en las het bericht dat Ronnie James Dio overleden was.
Dat bericht kwam met een behoorlijke shock binnen, en eerlijk gezegd heb ik ook even tijd nodig gehad om het een plekje te geven.

Ik wist dat Ronnie het gevecht aangegaan was met maagkanker, maar toch kwam dit bericht nog erg onverwacht.

Deze man is mijn hele leven een groot onderdeel geweest van mijn muzikale bestaan.
Als zanger van Rainbow, Black Sabbath, zijn eigen band Dio en recent weer met zijn Black Sabbath maten onder de naam Heaven & Hell.

Maar ook als klein kind kijkend naar de videoclip van Love Is All (die met die kikker), nog niet eens wetend dat hij dat zong.

Of rond de eerste Live Aid toen hij de metalwereld bij elkaar bracht onder de naam Hear 'N Aid .

3x heb ik deze man live mogen zien, en 1x heb ik hem ontmoet en de hand mogen schudden.
Wat ie in lengte misschien niet had, had hij in overvloed in charisma en innemendheid.
Een van de meest vriendelijke en aardige mensen uit de business die ik ooit tegen gekomen ben.

Ik heb lang zitten denken hoe ik deze man moest eren.
Het toeval wil dat ik net een tekst van Black Sabbath, het nummer Over And Over, had hertaalt.
Had er een couplet extra aan toegevoegd.
Ik was ermee begonnen omdat Dio mijn aandacht weer helemaal had, vanwege zijn ziek zijn en ik me in het verdiepen was in zijn schrijfstijl.

Nu plaats ik de tekst hier.
En neem mijn hoed af en maak een diepe, diepe buiging voor de grote kleine man.

Follow The Tears Ronnie, Catch The Rainbow and Break Into Heaven....
One day we'll join the choir again, up there somewhere........


Dover en Dover

Soms ben ik net als de kolkende zee
Soms als het stille water
Maar nu kabbel ik als een beek van berouw
En ik word dover, en dover, en dover voor jou

Soms ben ik net als een dief in de nacht
Soms steel ik stralen zonlicht
Maar nu zit ik vast tussen donker en dauw
En ik word dover, en dover, en dover voor jou

Soms voel ik echt elke eenzame ziel
Elke droom die niet uit zal komen
Maar nu voel ik slechts nog de regen van rouw
En ik word dover, en dover, en dover voor jou

Soms zing ik dat wat mijn hart van me wil
Soms schreeuwt mijn ziel veel harder
Maar nu is de kleur van mij stem donkerblauw
En ik word dover en dover, en dover voor jou

Ja ik word dover, en dover, en dover, voor jou

ja dover, en dover, en dover, …….


Greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: