woensdag 15 juli 2009

Hollands Glorie


Vorig jaar (was het vorig jaar ??, dacht het wel, de tijd gaat snel) bestond de Nederpop 50 jaar.
Dat hebben we met zijn allen voor ons laten bepalen omdat in 1958 het singeltje Rock Little Baby Of Mine uitkwam van de Tielman Brothers.

En ter ere van kwamen er een hele trucklading mooie compilatie cd's uit.
Ik heb me er kort geleden maar eens aan bezondigd.

En ik moet toegeven er zitten heel veel leuke nummers bij, maar zoals altijd valt er ook zat op aan te merken.

In mijn opinie, als je Drukwerk toe voegt met Je Loog Tegen Mij, kun je ook niet om de Godfather van het Nederlands levenslied heen, André Hazes.

Wel 2 x Golden Earring, maar niet Vandenberg met Burning Heart is niet helemaal ok.
Geen Tower met See You Tonight ??

Geen Alquin, geen Wally Tax, geen Powerplay, geen Zen met Hair ??

Geen Lemming, geen Tröckener Kecks (maar wel 2x De Dijk), en, niet dat ik er nou zo gek op ben, geen Jan Smit en/of Nick en Simon, maar wel de 3 J's ??

Kortom, de staalkaart mist hier en daar nogal wat.

De 2e grote verzamel box met obscure singeltjes is zonder meer obscuur, met heel veel leuke gebbetjes, maar ook hier is Professor Blokhuis een beetje doorgeslagen.

Hij heeft ongetwijfeld bedongen dat wanneer hij een marktvriendelijke Best Of Box zou samenstellen hij ook even mocht laten zien hoe ongelooflijk diep hij in de krochten van het Nederlandse popproduct kon afzakken om stoffige rariteiten bloot te leggen.

Het nadeel van die rariteiten is dat ze soms ook in de kelder lagen omdat ze daar behoorden.

En er is een midden gebied over geslagen met producten waarvan ik weet dat heel veel fans die HEEL graag op digitaal formaat hadden willen hebben.

Bijvoorbeeld:

Ed en Willem Bever - Hup Daar Komt Willem
Meadow - Het Kleine Cafe Aan De Haven
Tower - Hey Amigo
Vandale - Wij zijn Vandale/Evelien
Vandale - Wij Willen Willem
VanVollenhove - Mama's Grote Borst
Lemming - Crazy Spider
Noodweer - In De Disco
Vals Licht - Hey D.J.
The Pilgrims - Hey Flamingo
Hessel - Brother Sagittarius
Angela & The Rude - Young Souls
Splitsing - Wind En Zeilen
Kadanz - Dagen Dat Ik je Vergeet
Heidevolk - Wodan Heerst

en nummers van:

Mouth & MacNeal
Ivan Heylen
Drs. P
Cornelis Vreewijk
Claw Boys Claw

Kortom ik kan nog wel een box set vullen als het moet.

Maar laat ik dan ook zeggen dat ik op de obscure box 2 pareltjes heb gevonden die me de hele boxset in zijn geheel al waard waren.

The Euferians met Waaro

omdat het een pracht bewerking is van een bestaand nummer, en omdat de kinderen op mijn werk altijd heel hard moeten lachen als ik Waaro ?? Hiero !! of Daaro!! zeg.
Een Ede's taalgebruik waar ik me voorheen nooit zo bewust van was ;o)

De 2e parel is een van de weinige nummers die elke generatie zo mee kan zingen, maar via de band Frites Modern een kick ass bewerking heeft mee gekregen:

Frites Modern - Sesamstraat

Laat ik vast stellen dat de Nederlandse muziek waarschijnlijk teveel moois heeft voortgebracht om ooit goed gebundeld te worden.
Maar een 2e rariteiten box zoals ik voorgesteld heb mag er van mij zeker nog komen.

Enjoy !!!
Harrie

Geen opmerkingen: