dinsdag 22 juli 2008

Lezen.....

Een van de tekenen waaruit ik opmaak dat het beter met me gaat, is dat ik weer tijd vrij maak om te lezen.
Om me door die inmens gegroeide stapel ongelezen boeken heen te werken.

Als ik echt goed in mijn vel zit lees ik soms wel 3 boeken tegelijk.

Het eerste wat ik deed, toen ik de moed weer opvatte om een 'dikke pil' ter hand te nemen ,was het slot van de verhalen over de beroemdste tovenaarsleerling ter wereld lezen.
En inmiddels ben ik weer redelijk los.

Tussen mijn gebruikelijke muziek literatuur en het boek De Kracht Van Het Nu, wat ik voor mijn verjaardag kreeg, lees ik ook weer fantasie boeken.



Waar ik een echte fan van geworden ben is de Duitse fantasy schrijver Markus Heitz.
Zijn boek de Dwergen had ik al een tijd gelezen en recent heb ik het 2e deel, De Strijd Van De Dwergen gelezen.
En het 3e deel van de trilogie ligt klaar in de kast De Wraak Van De Dwergen.

De avonturen van de dwerg Tungdil, geheel in Lord Of The Rings stijl zijn erg spannend en verslavend.

Ook het eerste deel van Heitz z'n tweeluik over een weerwolvenjager, Ritus, staat op me te wachten in de kast.

Overigens komen veel boeken tegenwoordig uit in cyclussen van 3.
En veel daarvan wil ik nog lezen.
De Noorderlicht trilogie van Philip Pullman (met als eerste deel het recent verfilmde Het Gouden Kompas), De Taragon Trilogie van Eva Raaff, De Kinderen Van De Lamp van Phillip Kerr.

En dan is daar Eragon, de favoriet van mijn dochter Kim.


Na het zien van de film over Eragon en zijn draak Saphira is Kim, ondanks dat de film te weinig verdiende om vervolgen te krijgen, trouw de avonturen van Eragorn gaan lezen.

De (erg) jonge schrijver Paolini schrijft echter niet zo snel, dus groot was de vreugde toen we pas lazen dat het 3e deel, Brisingr (wat "vuur" betekent zegt Kim) eindelijk verschijnt.
Domper op de vreugde was dat Dhr. Paolini erbij vermelde dat het verhaal ZO groot werd dat hij besloten heeft van zijn trilogie een 'cyclus' te maken. 4 of misschien wel 5 boeken dus.

Ik zag trouwens dat er nog iemand een draken cyclus geschreven heeft, Naomi Novik.
Haar eerste 3 boeken over Temeraire zijn sinds kort ook als low budget paperback te krijgen.

Tot slot wil ik iedereen die van Fantasy houd, of zelfs gewoon van ouderwetse sprookjes, wijzen op het fantastische duo Paul Stewart en Chris Riddel.
De een schrijft fantastisch fantastisch, en de ander tekent daar de prachtigste illustraties bij.
Ze zijn samen verantwoordelijk voor heel wat boekenseries voor diverse leeftijden, maar ik zelf ben helemaal fan van de Klif Kronieken.
In (voorlopig) 2 trilogieën, De Twijg trilogie en de daaropvolgende Roek Blafwater trilogie beschrijven de 2 heren een wereld vol luchtpiraten, woudtrollen, krijsvogels, gabberberen, fikhout, rotzuigers, schutvogels, sepiaridders, steenpiloten, klonterkobolds, vliegende rotsen, eikelven......
En dat alles op die ene uithoek De Klif met zijn Diepe Woud, het Schemerwoud, het Slik, Onderstad en de Zwevende stad Sanctaphrax.
Wat die laatste stad betreft, daar ben ik nu de laatste bladzijden over aan het lezen.
Het 3e deel van de Twijgtrilogie verscheen kortgeleden als paperback en ik ben 'm gelijk gaan verslinden.
Ach en dan liggen er nog steeds Lord Of The Rings gerelateerde boeken als De Hobbit en Kinderen van Hurin op me te wachten.....
Er is nog veel te lezen,......maar het beste nieuws is dat ik weer lees.
Greetz,
Harrie

1 opmerking:

Anoniem zei

Aha lezen!!! Leuk, prima, wat fijn! De Kracht van het NU :-) .... TOP dat je dat ook tot je neemt. Check eveneens de serie www.youtube.com/watch?v=bDeLYSu8RPE. Tolle is cool!!