donderdag 19 april 2007

Soon In A Theatre Near You....

Voor Fantasie liefhebbers als Kim en ik komen er een paar hele leuke films aan waar we reikhalzend naar uitkijken.

En door ze hier te promoten kunnen we misschien anderen ook nog een beetje warm laten lopen voor een bioscoop bezoekje ;-)
Wij gaan in ieder geval zeker weten!!
Om te beginnen Bridge To Terabithia.

Een film uit de Disney stal met medewerking van de jongens van WETA die ook verantwoordelijk waren voor de special effects van Lord Of The Rings, Narnia en King Kong.

De trailer belooft veel visueel spektakel !!

Van een heel ander kaliber is het prachtige sprookje voor volwassenen Pan's Labyrinth.
Hier kijk ik al heel lang naar uit, mede omdat ik een groot liefhebber ben van de regisseur Guillermo Del Toro.
Weet nog niet of ik er samen met Kim naar toega.
Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de Spaanse Burger oorlog, maar is beslist geen zoet-sappig verhaaltje.

Het houd het midden tussen Drama, Fantasy en Horror.

Het met sterren overladen Stardust is dan weer een film waar je wel met de hele familie naar toekan.
Naar een 'Graphic Novel' (een stripboek wat zo goed is dat het die naam niet meer verdiend) van de befaamde schrijver scenarist Neil Gaiman.
Een naam die stripliefhebbers net zoveel zegt als Bob Dylan voor muziek liefhebbers.

En uiteraard onze favoriete bebrilde toverschool-leerling in zijn 5e schooljaar
En de belevenissen van een rat met goede smaak in Parijs.....

En deze meneer uiteraard.....
Het word een mooie filmzomer !!!!!!!!!!!!
Greetz,
Harrie

8 opmerkingen:

WJ Slaats zei

ik heb een voorstukje van Pan's labyrinth gezien...zou ik niet heen gaan met mijn dochter. Ik vond het zélf al heel erg eng.

willy

RACDEK zei

Brrrrrrrr wat duister allemaal. Ik houd hier helemaal niet van. Veel van waar je hier op duidt barst van de zwartmagische elementen. Ik blijf daar verre van.

Rene

Harrie zei

Pan's Labyrinyth is echt voor volwassenen ja, daarom had ik er al bij gezegd dat Kim die gaat missen.
Maar verder zijn de films niet veel zwart magischer dan een sprookje van Grimm of Andersen.

Want uiteindelijk zijn het redelijk onschuldige sprookjes hoor :-)

Greetz,
Harrie

RACDEK zei

In mijn optiek hebben sprookjes niets zwartmagisch in zich ook al bevatten ze soms duistere elementen. Sprookjes bevatten namelijk diepe archetypische beelden die uiteraard niet slechts handelen over de lichtkant van ons bestaan. Ik hoop van harte dat de door jou aangeduide films, zoals jij beweert, geen zwartmagische elementen bevatten. Ik heb daarover echter mijn twijfels, ik vind dat er op dat vlak veel 'besmet' is.

Groeten,
Rene

Harrie zei

Nee echt vriend,

Ik wil een uitzondering maken voor Pan's Labyrinth, omdat ik die echt moet zien om er een oordeel over te hebben.
Maar volgens mijn info heeft de filmmaker geen 'duistere' bedoelingen willen weergeven, maar de kracht van het goede over het kwade via een 'modern' sprookje.

Bridge to Terebithia is net zo'n onschuldig verhaal als De Kronieken van Narnia. Dat laatste was zelfs een fantasyverhaal met een flinke christelijke moraal en grondslag (De Leeuw Aslan die eigenlijk voor Jezus Christus stond) Niet voor niets is het in de handen van Disney beland de morele hoeders over de Amerikaanse gezinnen ;-)

En Pirates Of The Caribean is ouderwets lekker avontuur (in mijn ogen) en Rattatouille is een geinige tekenfilm over een rat.

En tsja, Harry Potter. Daar zijn de meningen onder de Christenen nog over verdeeld, maar goed, dat geld ook voor de achterstevoren teksten op de albums van de Beatles en Led Zeppelin.

Ik vind het in ieder geval verantwoord, en zoek niet zozeer het duistere in de verhalen, maar het fee-erieke en verlichte. Het goed dat het kwaad altijd overwint.

Greetz,
Harrie

RACDEK zei

Haha je moest een weten wat er voor complottheorieen over Disney bestaan. Tik in Google 'Disney occult' maar eens in en verbaas je. Ook over dat Narnia. Wat op die sites staat vind ik overtrokken maar wel een kern van waarheid bevattend. Tja en over Led Zeppelin's Jimmy Page zijn we het toch eens. Die man heeft zich op heel wat duistere occulte paden begeven.

Rene

Harrie zei

Tsja, uiteindelijk is niets meer veilig. Ik weet nog dat de film Narnia (en de boekenserie ook)afgeschreven werd voor zijn opgedrongen 'zoetsappige Christelijke moraal'. Het lijkt wel alsof de moralistische christenen heftig op zoek zijn naar de duivel in alles en de overtuigde atheisten overal een opgedrongen geloof in willen zien.
En onschuldig vermaak bestaat niet meer. Het lijkt de middeleeuwen wel.
Maar uiteindelijk moet een ieder zijn eigen keus maken.
Dat bepaalt uiteindelijk ook of je wel of niet beinvloed word.
Geld ook voor muziek van Zeppelin, of Black Sabbath of meer van die mensen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben.....

RACDEK zei

Ha Harrie, ik geef toe dat het er niet eenvoudiger op wordt, maar mijns inziens is alles in deze wereld een uitdrukking van licht of duisternis. Waarbij het duistere aspect niet per definitie verwerpelijk is, maar het gaat daarbij dan toch op zijn minst om het bewandelen van 'het midden'. Christus had het daarbij over 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'. De Weg kun je daarbij zien als de 'middenweg'. In onze 'gebroken' wereld uit alles zich in polariteiten, dat is inherent aan onze dualistische aardedimensie. We zullen daarmee moeten 'dealen'. Ook in de lichtkant kun je je overigens verliezen, het zogenaamde 'flippen'. Kortom de 'Weg van het Midden'. Christus is daarbij onlosmakelijk een baken. Dit heeft wat mij betreft niets met fundamentalistische christenen te maken, het is eerder een esoterisch christelijke visie. Tja en wat 'onschuldig' vermaak betreft: niets, maar dan ook niets in deze wereld is waardenvrij. Kortom 'onschuldig' vermaak is in die zin een illusie. Via tekenfilms en andere karikaturale uitingen worden kinderzielen absoluut beinvloed door krachten die niet het goede voor hebben met de mens en die tegengesteld werken aan de positieve ontwikkeling van de mensheid. Hoe vroeger je daarmee begint, op een ogenschijnlijk onschuldige manier, hoe dieper het ingrijpt. Wat dat betreft zijn de demonen alom aanwezig. 'Wie (geestelijke) ogen heeft om te zien, die ziet het', een variant op 'Wie oren heeft om te horen, die hore'.

Ga in vrede mijn vriend,

groeten,

Rene