zondag 22 juli 2007

Jan Rijbroek....

Niet iedereen in de musicbiz kiest een flitsende artiesten naam.....zo bewijst Jan Rijbroek.
Ik heb Jan ergens aan het begin van dit millenium, 2oo1 of 2002, gezien als voor programma van Nazareth.

Wat een gozer !! Klein van stuk en een strot alsof hij een uur of 3 aan de helium heeft gelegen.
Zijn stem doet me wat denken aan die van Steve Perry van Journey, maar dan wat rauwer.
Super energiek op het podium, en spelend als een beest.
Zelden wist een voorprogramma wat ik niet kende, mij ZO te overtuigen.

Genoeg om zijn 2 CD's bij de merchandising stand op te pikken en door hem te laten signeren.
Zijn eerste, My Way Or The Highway en No. 2 The Real McCoy.
Jan verkocht zichzelf als de hardst tourende en werkende band van Nederland, en dat klopt denk ik wel.

De late great Alfred Lagarde zei ooit van Jan Rijbroek en zijn band:
"Het zijn de laatste Rock & Roll zigeuners die Nederland rijk is, ze verdienen de naam the hardest working band in showbusiness."
Als je de indrukwekkende erelijst ziet van bands waar hij mee getourd heeft, dan moet iedere Classic Rock/Blues liefhebber wel eens Jan in een voorprogramma gezien hebben.
Nazareth, Whitesnake, Lynyrd Skynyrd, ZZ Top, Santana, Slash....Jan heeft wel wat mensen ontmoet in zijn leven, en zijn nuchtere Amsterdamse no-nonsense mening daarover is erg verhelderend.
Lees DIT interview maar eens.
Toen hij laat die nacht de boel signeerde (en als ik me niet vergis ook nog een rol had in het voor elkaar boxen van een bezoek bij de heren van Nazareth backstage) bleek Jan vooral een eerlijke hardwerkende artiest met hart voor zijn fans.
Een ongelooflijk toffe peer om zo mee te kletsen en iemand die ruim de tijd nam mensen te bedanken die zijn CD's gekocht hadden.

Van de week besloot ik zijn CD's na lange tijd weer eens voor de dag te halen en ik vind ze nog steeds super.
In een song van Jan zitten genoeg riffs en ideeen voor een heel album.
Da's misschien het enige minpuntje, dat het af en toe wat veel is in een nummer.

Maar het Rockt als een gek, heeft Blues, en vooral niet onbelangrijk.....humor.

Luister naar:

Break Away van het album The Real McCoy en de live jam It Can Do (This Band Is Cooking!!) van My Way Or The Highway

Maar Jan kan ook gevoelig zijn:

Luister naar The Loner van The Real McCoy en de Bob Seeger cover Turn The Page, opgenomen voor een overleden vriend en van My Way Or The Highway.



Toen ik op internet ging zoeken naar wat Jan nu deed, kwam ik erachtter dat Jan toch wel oud geworden was.
Hij heeft wat gas terug genomen, en dat zal niemand hem kwalijk nemen.
Ook Jan wil nu wat tijd voor friends & family vrij maken.
Helemaal gestopt is hij (gelukkig) niet en hij heeft nog een 3e CD uitgebracht.
Als Jan binnenkort in de buurt speelt zoek ik hem nog een keer op.
Al was het maar om die 3e CD te kopen te laten tekenen.
Ik wil 'm dan toch wel compleet hebben.


Wie niet zo'n concertganger is kan de CD overigens bij BOL.Com bestellen.
Maar als je hem nog nooit live gezien hebt, grijp die kans dan als hij nog eens voorbij komt.
Het is gegarandeerd een belevenis om nooit te vergeten, en Jan verdient het om voor volle zalen te staan.
Greetz,
Harrie

1 opmerking:

RACDEK zei

Tja Jan Rijbroek, een fenomeen dat eigenlijk onbekend is. Wat ging de goede man tekeer in het voorprogramma van Nazareth. Jan Rijbroek verdient het om hoofdact te zijn. Ik bedoel daarmee niet te zeggen dat Nazareth in het voorprogramma had gemoeten, nee ik bedoel dit los van elkaar.

Rene