zaterdag 5 december 2009

Zuidam Distillers


Gisteren ben ik met mijn vader op stap geweest.
Nog voor zijn verjaardag.
We zijn op een punt aan beland dat ik liever dingen met hem onderneem dan dingen geef.

En omdat hij een liefhebber is van folklore en ambachtelijkheid had ik het idee opgevat om naar de ambachtelijke Distelleerderij en Whisky stokerij Zuidam, in Baarle Nassau te gaan.


En terwijl ik hem daarvoor al een tegoedbon had gegeven met zijn verjaardag, kwam ik er onlangs achter dat excursies alleen maar vanaf 20 personen plaats vond.
En nou tellen mijn pa en ik wel voor meer, maar niet voor 20.

Maar e-mail contact met Patrick Zuidam leidde ertoe dat er een uitzondering werd gemaakt, en dat Pa en ik gisteren om 13:30 richting Baarle Nassau konden tuffen.



En wie denkt dat we even snel door de fabriek gejaagd werden....FOUT!!
Patrick, zoon van de oprichter en verantwoordelijk voor het bedrijfsgedeelte, heeft uitgebreid de tijd voor ons genomen.

We hebben alles gezien wat bij het delicate proces hoort.
Een proces waar alles wat je doet of veranderd invloed heeft op het eindproduct.
En een proces waar bijna alles nog gewoon mensenwerk is.
Handenarbeid.


We hebben gehoord en gezien hoe de baas zelf nog de lintjes knipt en de waszegels zet op de flessen Genever.
En de flessen Honing Whisky likeur handmatig gevuld worden.

We hebben van een vat whisky van januari mogen proeven.
Die dus pas over 5 jaar uitgerijpt is en hopelijk in mijn kast zal belanden ;o).
En ter afsluiting hebben we nog mogen proeven in de proefruimte boven het kantoorgedeelte.


Maar wat we vooral hebben mogen ervaren is wat een prachtig familiebedrijf dit is.
Alles en iedereen straalt daar warmte en liefde voor het product uit.
Een plek waar zoveel liefde en passie in een product gestopt word, dat moet je kunnen proeven/merken/voelen aan het product.

Ik wil ook helemaal niet zoveel meer vertellen, ik wil dat U zelf gaat kijken en proeven.
Trommel 20 mensen bij elkaar en ga er kijken.
Fiets naar de dichtsbijzijnde betere slijterij en koop de Zuidam producten.
Producten die zich stuk voor stuk kenmerken door ambachtelijk te zijn, maar toch in het nu te passen.
En allen elegant en smaakvol zijn.

Likeuren, Korenwijnen, Genevers en Whisky's.
Die laatste hebben Pa en ik nog even aangeschaft op de (lange) terugweg.
En na een heerlijk bord zuurkool met uitgebakken worst en een kom erwtensoep hebben Pa en ik een prachtdag afgesloten.

Met dank aan Patrick Zuidam en Zuidam Distillers, die wat mij betreft een 'warme douche' verdienen !!
En in mij een liefhebber voor het leven hebben !!!

Greetz,
Harrie

1 opmerking:

René zei

Oké om deze tip kan en wil ik niet heen ... dit moet ik, al dan niet samen met jou, maar eens gaan proeven.