donderdag 14 januari 2010

Column #1

Ik neem een trend waar.
Ik lees de laatste tijd regelmatig dat mensen anderen, met name jongeren, 'bedreigen'.

Een man in Rotterdam die jongeren met een bijl bedreigde moest 200 euro betalen.
Een man in Ede bedreigde jongeren met een pistool.
Een 77 jarige man in Middelburg bedreigde jongeren met een luchtbuks en zoiets gelijks gebeurde ook in Zutphen.

Wanneer je dat vluchtig leest zou je kunnen denken, waar gaat dat heen met de wereld.
Maar omdat ik, zij het minder ernstig, ook in dat rijtje zou kunnen staan , kijk ik daar tegenwoordig toch wat genuanceerder naar.

Wat doen bijvoorbeeld 2 meisjes van 13 en 14 op een doordeweekse dinsdag om 22:30 buiten ??
En sterker nog, wat doen die meisjes om een man zover te krijgen dat hij naar buiten vliegt met een pistool (of niet, want dat moet nog bewezen worden) ??

Waar was de politie toen de man uit Rotterdam al 2 weken klaagde over de aanhoudende terreur van sneeuwbalgooiende jongeren ??

Waarom reageerde de politie in Zutphen wel op klachten van de daders maar niet op die van het slachtoffer ??
En even voor de duidelijkheid, daar bedoel ik de man met de luchtbuks mee, want die is voor mij het slachtoffer in deze.

De realiteit is, dat wanneer je huis met eieren, bierflessen, frikandellen of sneeuwballen bekogeld word, wanneer je kinderen of je vrouw bedreigt, beschimpt en getreiterd worden, je spullen aan gort getrapt worden met een voetbal, ......dan doet de politie dat gauw af met de term 'kattekwaad van hangjongeren'.

En hangjongeren zijn in dit geval jongeren waarvan de ouders op 6 jarige leeftijd vonden genoeg tijd in opvoeden te hebben gestoken en het kind naar buiten geschopt hebben.
Jongeren die vooral gebrek hebben aan tonnen gemeentesubsidie voor trapveldjes en andere relaxte 'hang-outs'.

De politie meld in de wat ergere gevallen (hangjongeren met criminele inslag) zelfs, dat je nog blij mag zijn dat het eieren zijn, want de volgende keer zijn het bakstenen.
Hou je nou maar rustig, want de politie brengt de groep in kaart.
Wil nog met ze in gesprek, is erg druk, en wat al niet meer zij.

En ondertussen gaat de terreur bij jou door.
En wanneer je dan je eigen goed en gezin gaat verdedigen door van je af te bijten, dan ineens zijn de jongeren, die zich daarvoor steeds weer kapot gelachen hebben om jou en je 'boze buurman-act', ineens bedreigd.

En dan ineens kan de politie WEL in actie komen.

Wat hier in mijn ogen ernstig mis gaat is dat jongeren kennelijk geleerd word dat je kunt doen en laten wat je wilt, want wanneer je etterige gedrag gevolgen heeft, komt de politie het wel voor je oplossen.
In plaats van: Elke actie kan reactie verwachten.

Dat leerde ik namenlijk van MIJN vader.
Als ik naar herhaaldelijk waarschuwen TOCH de bal bij de buurman in de tuin deponeerde, en ik vertelde dat thuis, kreeg ik er daar OOK nog eens van langs.
Want de buurt diende geen last van mij te hebben.

Het minste wat de politie in dit soort gevallen zou kunnen doen is altijd beide partijen evenredig behandelen.
Of beide schuldig, of beide niet.
Of beide aangifte of beide niet.

Zodat klierende, zuigende en etterende jongeren niet meer de mogelijkheid krijgen om het recht te misbruiken als extra terreur richting hun slachtoffer.
Als vrijbrief om door te kunnen etteren.

Laat mij over een ding duidelijk zijn, ik keur zwaaien met bijlen en pistolen ABSOLUUT af.

Maar iemand die je gezin of spullen bedreigt, met grove taal wegschelden, is een volstrekt natuurlijke reactie, die niet strafbaar zou moeten zijn.
Steker nog, het is een signaal.
Naar politie en ouders dat de maat vol is.
Maak het kind sociaal, want wie a-sociaal doet, a-sociaal ontmoet.

Veiligheid begint niet met trapveldjes voor ontspoorde jongeren.
Veiligheid begint met het recht wat weer aan de kant van de slachtoffers komt te staan.

Zodat zij geen eigen rechter hoeven te spelen, maar weer vertrouwen kunnen hebben in wat het recht voor hen kan en zal doen.

En dat mijn waarde bloglezers..........is MIJN mening !!!

Greetz,
Harrie

1 opmerking:

Waar gaat dat heen, hoe zal dat gaan, waar komt die rotzooi toch vandaan? zei

Bedank de 'vertroetelende' politieke partijen hiervoor. Mensen zijn, hoe dan ook, primair zelfverantwoordelijk voor hun gedrag. Als dit gedrag leidt tot excessen dan stevig doorpakken en daders 100 % aansprakelijk stellen voor de veroorzaakte financiƫle/psychische schade. De rekening zal hoog zijn en de les snel geleerd.