donderdag 12 augustus 2010

New Orleans

Normaal gesproken lever ik alleen potentiƫle Blues Based teksten af op mijn weblog als er ook muziek bij zit van Rob.
Maar dit keer maak ik graag een uitzondering op de regel.

Bij het vieren van ons 20 jarig huwelijksjubileum (zie foto boven, met dank aan 'hof-fotograaf' Rene Clemens) is het feit besproken dat de 25, een echt bijzondere datum, toch ook wel dichtbij is.
En Deo Volente willen wij daar toch wel iets bijzonders van maken.

Met ons trouwen, in 1990, zijn we (iets later, maar toch) op vakantie in Bonaire geweest.
Tot op de dag van vandaag een onvergetelijke reis.

En onder het grootste voorbehoud (er moet per slot van rekening nog 18 miljard bezuinigt worden over mijn rug) is het plan geboren om een droom van mij waar te maken.
Een reis naar New Orleans.


In de driehoek New Orleans (Jazz/Gospel/Blues), Memphis (Soul/Rock 'n Roll) en Pensacola (strand ;o) op zoek gaan naar muziekroots, lekker eten, cultuur.
Misschien Nashville ook nog mee pakken.

Ik ben helemaal maf van de Bayou en de Mississippi delta.
De grote radarboten, de krokodillen, de moerasgebieden, het Cajun eten.
Alles spreekt me aan.

En vooral New Orleans als smeltkroes van vele soorten muziek spreekt deze liefhebber aan.
Ik heb zelfs al een Blues museum gevonden in de buurt daar.


Ik ben er zelf achter gekomen dat het mogelijk is om met een echt ouderwetse Radarboot de Missisisippi af te zakken.

Lijkt me ook waanzinnig gaaf.
Op zo'n boot staan en Proud Mary zingen.
U zou mijn glimlach moeten zien, bij de gedachte alleen al. ;o)

Maar natuurlijk is het ook een gebied wat de laatste tijd zwaar getroffen word door de ene na de andere ramp.
De orkaan Katrina, de BP olieramp.

Dingen waarvan je hoopt dat de gevolgen niet zo desastreus zijn (of zijn geweest), dat er veel van dit mooie gebied verloren gaat voor je er met eigen ogen kennis van kan nemen.


Al de bovenstaande overpeinzingen hebben er toe geleid dat ik de Blues/Gospel song New Orleans heb geschreven.
Tekstueel onder voorbehoud, want het moet nog over een melodie passen.
Maar iets met een lekkere slide guitar, lekker slow 'n easy
.....lijkt me fantastisch.

Als ik een bewoner was van dat mooie, maar zwaar beproefde stukje Louisiana/Mississippi had ik onderstaande tekst zomaar kunnen schrijven.

Wacht eens even ik heb het geschreven. ;o)
Ok dan als buitestaander maar groot liefhebber dan maar.

Dit is New Orleans.....
Enjoy !!

New Orleans

I pray to the good Lord
The levee won’t break
I pray to the good Lord
The levee won’t break
I pray to the good Lord
The levee won’t break
When the storm water rises
Taking all it can take

The oil and the taxman
They both made a mess
The oil and the taxman
They both made a mess
The oil and the taxman
They both made a mess
Now bring on the band
And the funeral Jazz

Gators and gumbo
And riverboat blues
Gators and gumbo
And riverboat blues
Gators and gumbo
And riverboat blues
Ol’ Mississippi
Is paying her dues

I dream of the bayou
And black voodoo queens
I dream of the bayou
And black voodoo queens
I dream of the bayou
And black voodoo queens
Of Mardi Gras angels
in my New Orleans

I pray to the good Lord
The levee won’t break
I pray to the good Lord
The levee won’t break
I pray to the good Lord
The levee won’t break
And the water won’t rise
Before I awake


Greetz,
Harrie

Geen opmerkingen: